קומנדו עילית: אימון כושר חייתי בשיטת TRX

 
אימון TRX
אימון TRX צילום: צילום מסך יו טיוב
 
עודכן 07:24 29/08/2012

את שיטת TRX המציא חייל אמריקני ששירת רחוק מהבית ורצה להמשיך לשמור על כושר. כמעט 20 אחרי שחשב על הרעיון, כל אחד יכול לקחת את הרצועה המיוחדת שהמציא כדי להתחיל לבנות שרירים ולשרוף קלוריות

 
 
 
 
 

המתאמנים האדוקים שביניכם בוודאי מכירים את הרגע המעיק שבו אתם חוזרים מהעבודה בסוף יום ארוך וצריכים להרים את עצמכם מהספה אל עבר חדר הכושר. אם החזרה על אותם אימונים סטנדרטיים וארוכים מדי יום בחדר קטן וצפוף גורמים לכם להתייאש, בוודאי תשמחו להכיר את שיטת האימון TRX, שעשתה עלייה לישראל בשנים האחרונות. השיטה פותחה על ידי איש קומנדו של צבא ארה"ב רנדי הטריק שהתחיל לחשוב על הרעיון עוד בשנת 1994 כששירת הרחק מהבית ורצה לשמור על כושר גם במקומות בהם לא היו מתקנים מסודרים. השיטה מבטיחה אימון אינטנסיבי של כל שרירי הגוף, אפילו אלו שלא ידעתם שיש לכם, וכל זאת באוויר הפתוח ובזמן מצומצם.

 

האימון בשיטת ה-TRX מתבצע בעזרת רצועה לא אלסטית שאורכה 2.5 מטר ומשקלה כ-810 גרם, המתפצלת לשתיים. את הרצועה קושרים לעמוד, עץ או כל דבר אחר בעמדת גובה ואוחזים בקצוות מצדה השני. מרבית האימונים מתבצעים בקבוצות קטנות של 4-6 מתאמנים עם מדריך או בשיעורים בחדרי כושר. ניתן גם לרכוש את הציוד ולהתאמן לבד בבית או מחוצה לו.

 

 
אימון TRX של חייל אמריקני על טנק
אימון TRX של חייל אמריקני על טנק צילום : defenseindustrydaily
 

זכה בתואר "האימון הכללי הטוב ביותר"

לא לחינם זכתה שיטת אימון זו בתואר "האימון הכללי הטוב ביותר לשנת 2009" מטעם המגזין האמריקני הפופולרי " "men's health. לפי אייל מויאל, מאמן כושר פרטי המתמחה ב-TRX וטריאתלון, מדובר בשיטת הכל באחד. "השיטה כוללת יותר מ-500 תרגילים שונים ומאפשרת לעבוד, לחטב ולעצב מגוון רחב של שרירים וביניהם: בטן, גב, אגן, תאומים, חזה ועוד. באימונים אני משלב את ה-TRX עם ריצה, שעובדת על סיבולת לב ריאה וגורמת לשריפת קלוריות מרובה יותר".

 

בזכות יתרונות אלה, לשיטה יש חסידים רבים, בעיקר מתאמנים מתקדמים ומקצועיים שנהנים מהפעילות האינטנסיבית שהיא מאפשרת בזמן מועט. "אתה יוצא מהאימון בהרגשה שמיצית אותו עד תום", טוענת מתאמנת הילי אברהמי. "זו פעילות אינטנסיבית של שעה, בה אתה עובד על קבוצות שרירים שונות. מה שאני משיגה באמצעות אימון קצר יחסית של TRX  היה לוקח לי כמה שעות בחדר כושר בעבר". גם יונתן שמתאמן בשיטה כבר כשנה אוהב את האתגר שהיא מציבה בפניו. "אתה קובע את רמת הקושי של האימון כך שאם באמת באת לעבוד אתה עובד. בגלל שיש כל כך הרבה תרגילים שאפשר לעשות עם המכשיר האימון אף פעם לא משעמם, זה לא אימון קבוע, כל פעם לומדים תרגיל חדש שעובד על אותם השרירים בגוף".

 

מסתבר שמעבר לאתגר ולגיוון בתרגילים, רבים נמשכים לשיטה פשוט כי ניתן להתאמן בה בכל מקום. כך אפשר לצאת מהמכון ולעשות את האימון באוויר הפתוח. "כל מה שצריך הוא עמוד או עץ ואת מכשיר ה-TRX ואתה יכול להתחיל להתאמן", טוען נועם שימלר מאמן כושר אישי ומוסמך בשיטת TRX. "המכשיר קומפקטי וניתן להעברה וחיבור בכל מקום. אפשר לתלות אותו על עץ וליהנות מאימון באוויר הפתוח או פשוט לתלות אותו מאחורי הדלת בעזרת אביזר נלווה קטן הנקרא Door Anchor. הוא אידיאלי לנסיעות". גם ענבר נמני, מתאמנת חדשה בשיטה, מרוצה מאוד מכך שהשיטה אינה מוגבלת למקום מסוים. "אני עובדת 12 שעות ביום במשרד ואחרי כן אני לא יכולה לחשוב על להתאמן במקום סגור כמו חדר כושר. השיעורים ב-TRX מתבצעים בחוץ, בדרך כלל בפארק הירקון ליד המים. זה כיף להתאמן באווירה פסטורלית באוויר הצח, כשמסביב רואים אנשים, זה מרענן ומרגיש ממש כמו בילוי".

 

 

אימון קשה ומאתגר

לא כל המתאמנים נהנים מהאתגרים הרבים שמספקת שיטת ה-TRX, שהופכים אותה לאחת משיטות האימון הקשות שפגשנו בזמן האחרון, ועבור מתחילים, האימונים הראשונים יכולים להיות חוויה די טראומטית. כך קרה לנמני כאשר הוצגה בפניה השיטה על ידי חברה אמריקנית שהתאמנה בה במשך שנים: "השיעור הראשון הבהיל אותי, יומיים אחרי זה סבלתי מכאבים נוראיים, כל הגוף שלי היה תפוס ולא יכולתי לנשום. שלחתי הודעה למאמן ואמרתי לו שאני לא באה יותר לשיעורים. למזלי הוא הרגיע אותי ושכנע אותי להתמיד. ככה זה בהתחלה, לגוף לוקח זמן להתרגל לאימון מאומץ ומרוכז כל כך", היא מספרת.

 

"גם עכשיו שאני מתאמנת כבר מספר חודשים אני עדיין חווה קשיים. הקושי הגדול ביותר באימון, היא העובדה שאתה מתאמן מול המשקל של עצמך, כל התרגילים מתבצעים כשאיבר מהגוף אוחז או קשור למכשיר והמתאמן פועל ביחס אליו", מסבירה נמני. "אם עד עכשיו הייתי עובדת על מכשירי חדר כושר עם משקולות של 25 קילו, עכשיו אני מרימה הרבה יותר וזה כמובן קשה יותר". קושי נוסף באימון נובע לטענתו של שימלר מהצורה שלא שגרתית בה מצוי הגוף במהלך האימון. בגלל שנתלים באוויר בעת ביצוע תרגילים מסוימים, קיים צורך טבעי לאזן את הגוף. האימון מאתגר את היציבה מה שגורם לתגובה מיידית של כל השרירים הפנימיים של הגוף".

 

 
להתאמן בכל מקום בלי בעיה
להתאמן בכל מקום בלי בעיה צילום : שאטרסטוק
 

אימון שמתאים לכולם

גם אם אתם לא ספורטאים מהמשלחת הישראלית לאולימפיאדה ואפילו לא כאלו שמתאמנים על בסיס קבוע, אל תמהרו לוותר על שיטת ה-TRX. "האימונים הללו מתאימים לכולם, החל מילדים או מבוגרים ועד לספורטאי הישג וזאת בזכות האפשרות להתאים את דרגת הקושי של התרגילים לרמת הכושר של המתאמן", מסביר שימלר. "קל לשחק עם דרגות הקושי על ידי שינוי בזוית האימון, הגברת הקצב. ניצול נכון של משקל הגוף תוך כדי אימון יכול להגביר את האתגר או להקל על הביצוע".

 

"בגלל שאפשר לשלוט על דרגת הקושי המתאמן, ביחד עם המדריך כמובן, קובע את הגבול שלו בעצמו", מוסיף מויאל. "המדריך צריך להיות קשוב בשיעור לכל המתאמנים ולהתאים את הרמה לכל אחד מהם בנפרד. האימון מתאים גם לאנשים שעברו פציעות כי אפשר לעשות את התרגילים לאט ולעבוד על מקום הפציעה. בכל מקרה חשוב להישמע להוראות המדריך כדי לעשות את התרגילים כמו שצריך ולשמור על בטיחות".

 

 

עוד דרכים להיכנס לכושר:

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.