נעים לעין: תמונות מונפשות מדהימות

 
עודכן 16:20 07/09/2011

התמונות המונפשות חוזרות ובגדול: כבר לא חתולים מנגנים בקפיצות מעצבנות, אלא יצירות אנימציה קצרצרות ומיוחדות

 
 
 
 
 

קבצי התמונה בעלי הסיומת gif, אשר שמם המלא הוא Graphics Interchange Format, הוצגו לראשונה בשנת 1987, בראשית תקופת האינטרנט ומאז התפתחו והשתכללו. הפורמט מותאם לאינטרנט, קל, מאפשר שקיפות ותומך במספר פריימים, היוצרים אנימציה. עם התפתחות טכנולוגית הפלאש והתרחבות השימוש בפלאש באתרי אינטרנט, ירד השימוש בתמונות המונפשות לטובת הפלאשים המתוחכמים והעשירים.

 

אולם, בשנים האחרונות השימוש בפלאש במגמת ירידה חדה. זאת, כיוון שאינו נסרק על ידי מנועי החיפוש, הוא בלתי נגיש באייפון ואייפד, עלייתה של שפת בניית האתרים המשודרגת html5 וחוסר הסבלנות שמגלים הגולשים והמיאוס באנימציות פלאש ארוכות ומשוכללות. כל אלו החזירו את אור הזרקורים לתמונות המונפשות הפרימיטביות, המאפשרות יצירת אנימציות קצרות ועם מעט דימיון - מדהימות ומיוחדות.

 

 

מתעלות לרמה אומנותית

אין הרבה מה לעשות עם animated gif, אם הוא לא משולב בעמוד אינטרנטי. התמונות הבאות, פרויקט מיוחד של הצלם ג'ימי באק ואומן האנימציות קוין בארג, מעלות את התמונות המונפשות לרמה אומנותית: אלגנטיות ומרגשות "מעט יותר מתמונה, אך פחות מסרט":

 

Image and video hosting by TinyPic 

 

 

הזוג קיבל השראה משבוע האופנה בו היו בפברואר האחרון. הם רצו להציג חוויה מועצמת מתמונה בעלת פריים אחד, אך לא רצו ליצור סרטונים מורכבים וארוכים:

 

 

  

 

 

 

כבר לא חתול מנגן על פסנתר

לפני מספר שנים, התמונות המונפשות שניתן היה לראות באינטרנט הציגו איורים פשוטים כמו חתול או איש המנגן על פסנתר. הרמה היתה בסיסית, והלולאה החוזרת על עצמה של פריימים הייתה קופצנית ומרגיזה. השם החדש שבימים אלו נקראות התמונות המונפשות ברחבי האינטרנט הוא תמונות סרט cinema gifs. אפשר בהחלט להבין מאיפה מגיע הרעיון לשם זה:

 

 

 

מנציחים כמה שניות בלולאה אינסופית

בניגוד לתמונה שמנציחה רגע אחד בזמן בפריים אחד ויחיד, ובניגוד לסרט שהינו ארוך ומפורט, התמונות המונפשות יכולות להתמקד במספר שניות החוזרות על עצמן שוב ושוב ומעבירות את החוויה הרצויה:

  

 

 

תמונה מונפשת מקסימה של חיילים אמריקאים במצב 2. היופי והאיכות מתבטאים בין היתר גם בכך שלא רואים איפה נגמרת הלולאה ומתחילה מחדש:

  

 

 

היעדר הצבעוניות והצגת התמונה המונפשת בשחור-לבן יוצרת אפקט רטרו:

 

 

 

 

הנצחת כמה שניות היסטוריות מתוך אחד הסרטים הידועים בעולם:

 

 

 

דוגמא נוספת של אנימציה מונפשת באפקט רטרו:

 

 

הקפדה על דקויות: פה נמדדת מקצועיות

שימו לב לשרשרת שזזה ולשיער המתנופף. התוצאה אמינה ואיכותית:

 

 
יונית רושו
יונית רושו צילום: יח"צ

עם התפתחות הטכנולוגיה וירידתו של הפלאש, אני מאמינה שבשנה הקרובה נראה יותר ויותר אתרי אינטרנט ואפליקציות שעושים שימוש באנימציות ללא פלאש. השימוש ב-animated gifs ימשיך להתרחב ולהשתכלל ואנו עוד נמשיך לראות יצירות אומנות בשימוש בטכנולוגיה זו, הדורשת התמקצעות והבנה הן טכנולוגית והן אינטראקטיבית ואינטרנטית.

    

והנה אתגר בשבילכם: העליתם אתר ואתם חושבים שהוא פותח בטרנד בינלאומי? הבחנתם במכנה משותף של כמה אתרים/אפליקציות ברשת? יש לכם אתר ישראלי, ברמה מקצועית כמו האתרים שאני סוקרת ואתם רוצים שנציג אותו כדוגמא? יש לכם מיזם שהוא חלק מטרנד בינלאומי חדיש? כתבו ליונית רושו, ואם תוכיחו מגמת טרנד עולמי - אנחנו נסקור.

 

הכותבת היא מנכ"לית בוטיק בניית אתרי אינטרנט דיינמיק-ווב ומרצה במסלול האינטראקטיבי במכללת שנקר

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.