הצצה ראשונה לרשת החברתית החדשה של גוגל: כך זה נראה מבפנים

 
איפה עושים פה לייק?
איפה עושים פה לייק? צילום: סטודיו
 
עודכן 14:12 29/06/2011

אחרי כמה כישלונות צורבים בתחום החברתי, גוגל הפנימה את לקחי העבר: עם ממשק משתמש אינטואיטיבי ומזמין, עיצוב יפה ופונקציות שיתוף מדליקות, גוגל פלוס הוא אחלה מוצר. האם הוא יחליף את פייסבוק? לא בטוח, אבל הפוטנציאל קיים. סקירה ראשונה פלוס

 
 
 
 
 

הדבר הראשון שצריך לומר על המיזם החברתי החדש של גוגל הוא שענקית החיפוש למדה מטעויות העבר. גוגל

פלוס הוא אולי לא מוצר מושלם עדיין, אבל המחשבה הרבה שהושקעה בו ניכרת. אין כאן חדירה בוטה לפרטיות כפי נעשה בגוגל באזז, והממשק פשוט ואינטואיטיבי, לעומת הממשק המסורבל של גוגל ווייב המנוח. למעשה, הממשק הרבה יותר טוב ממה שאנחנו רגילים לראות במוצרי גוגל, אבל על כך בהמשך.

 

גם בהשקת המוצר והפצתו הפנימה גוגל את הלקח מגוגל ווייב. למרות שהיא מסרבת לוותר על שיטת ההזמנות המעצבנת, לפחות היא מאפשרת לנסיין להזמין 15 איש להתנסות הראשונית, כדי שיהיה לו עם לבדוק את המוצר. אחרי הכל, מדובר במוצר חברתי, ובלי חברים, ובכן, אין ממש מה לעשות בו.

 

כישלונותיה הקודמים של גוגל בתחום החברתי, וכן העובדה שאריק שמידט, מנכ"לה המיתולוגי, הודה בפה מלא

שהחברה כשלה בתחום החברתי ואף לקח את האחריות על עצמו - כל אלה מעוררים תחושה ראשונית של "בסרט הזה כבר היינו". כשפייסבוק מדלגת בקלילות מעל רף ה-700 מיליון משתמשים, נראה בלתי סביר שמוצר חדש יצליח לעקוף אותה, או אפילו לתת לה פייט משמעותי.

 

אנחנו, בכל אופן, מקווים שזה לא יהיה המקרה, כי בינינו, הגיע הזמן שמישהו יתן תחרות ראויה לפייסבוק, ולו רק כדי שיהיה קצת מעניין. אז ניסינו לנקות הראש, ולפתוח עם גוגל דף חדש בתחום החברתי. ומה נאמר ומה נגיד, היא בהחלט הפתיעה לטובה.

 

שלב ההרשמה וההגדרות

לאחר שתקבלו הזמנה ותיכנסו לשירות (מה שעשוי לקחת קצת זמן), הדבר הראשון שתתבקשו לעשות הוא לעדכן את פרופיל הגוגל הציבורי שלכם, ולאשר לגוגל פלוס להסתנכרן עם האלבומים שלכם בפיקאסה, שירות התמונות המקוון שלה. כדאי להזכיר בנקודה זאת, שהאלבומים הציבוריים שלכם בפיקאסה יהיו זמינים לכלל החברים שלכם, כפי שהגדרתם במקור. אם במקרה אתם כמונו, והאלבומים שלכם בפיקאסה מעלים אבק מ-2007 בערך, אולי כדאי לגשת לשם ולרענן את ההרשאות לפני שמשתפים את האלבומים.

 

לאחר מכן תצרו את עמוד הפרופיל שלכם, בו תמלאו פרטים אישיים כגון עיסוק, מקום לימודים, כתובת מגורים וכדומה. כך זה נראה:

 
google+profile
google+profile צילום : צילום מסך
 

כאן, בטאב "+1" תוכלו גם לראות את כל הקישורים שלחצתם עליהם +1 - התשובה של גוגל ללייק. כרגע, זהו המקום היחיד שבו תוכלו לראות את הלינקים שסימנתם. נכון לעכשיו, לא תוכלו לראות בזרם העדכונים את הקישורים שחבריכם אהבו - לא ממש ברור לנו למה.

 

עמוד הבית: כמו הניוז פיד בפייסבוק

אחרי שעדכנתם את הפרטים האישיים, אתם מוזמנים להתחיל לחקור את הפלוס. האתר כולל למעשה ארבעה חלקים. דף הבית, תמונות, פרופיל ומעגלים. עמוד הבית הוא העמוד שמזכיר יותר מכל את הניוז פיד של פייסבוק. בו תראו את כל העדכונים האחרונים של חבריכם - פוסטים, לינקים, תמונות, סרטונים וכדומה. בו תמצאו גם את חבריכם לצ'ט, הצעות להוספת חברים ואפשרות ליצירת "זולה", שאליה נגיע בהמשך.

 

בצד העמוד תוכלו לבחור בזרם של איזה מעגל אתם רוצים לצפות. קצת כמו רשימות בפייסבוק, אבל אחרת, ומייד נגיע לכך. לעמוד הזה לא יתקשה להתרגל כל מי שעובד עם פייסבוק, ולכן אין גם הרבה להרחיב עליו.

 

 
זרם העדכונים בעמוד הבית
זרם העדכונים בעמוד הבית צילום : צילום מסך
 

מעגלים: החידוש המרכזי

נושא המעגלים הוא לב ליבו של גוגל פלוס. ההנחה בבסיסו, שהולכת ומתחזקת ככל שפייסבוק הפכה להמונית יותר, היא שלא כל תוכן שאנחנו רוצים לפרסם מתאים לכל חברינו. יש דברים שאנחנו רוצים לחלוק רק עם חברים לעבודה, דברים אחרים עם המשפחה וכו'. לכן, הדבר הראשון שאתם מתבקשים לקבוע בכל פעם שאתם מוסיפים חבר חדש הוא לאיזה מעגל הוא שייך.

 

אתם יכולים לפתוח מעגלים חדשים כרצונכם, וליצור לעצמכם קבוצות קטנות וממוקדות, כמו החברים לקיוביקל בעבודה, המשפחה הקרובה, המשפחה המורחבת וכו'. אחרי שתחליטו מי שייך לאיזה מעגל, תוכלו לעקוב אחרי העדכונים של מעגל זה בלבד או להזמין את כל החברים בו לצ'ט וידאו. תוכלו כמובן לחסום חברים, להזיז אותם בין המעגלים או למחוק אותם כליל.

 
ממשק אינטואיטיבי ומזמין. מעגלים
ממשק אינטואיטיבי ומזמין. מעגלים צילום : צילום מסך
 

כאן חייבים לעצור ולומר משהו על הממשק של מעגלים: מדובר בממשק משתמש אינטואיטיבי, מעוצב, נוח לשימוש ואפילו יפה - בהחלט לא תכונות שמוצרי גוגל הצטיינו בהן עד היום. למרות שלמעשה מדובר בכלי משוכלל ליצירת קבוצות וניהול אנשי קשר, הממשק החדש הזה פשוט עושה חשק להשתמש, ויותר מזה אי אפשר לבקש.

 

תמונות: זה פשוט נראה טוב

נושא התמונות הוא אחד מעוגניה המרכזיים של פייסבוק, ולכן לא ברור לנו איך היא מרשה לעצמה להישאר עם ממשק תמונות כל כך מסורבל ולא נוח. לכן, בהחלט נעים ומפתיע לגלות שגם כאן עשתה גוגל עבודה טובה. בטאב התמונות אתם יכולים לראות את כל התמונות של חבריכם מהמעגלים השונים, בתצוגה המזכירה את זו של גוגל אימג'ס, בשילוב מוטיבים מפליקר ופיקאסה.

 

הממשק הוא מינימליסטי ופשוט, ונראה מצוין. יחד עם זאת, הוא לא מציע הרבה פעולות פונקציונליות. אי אפשר לשתף את התמונה, להוריד אותה למחשב או לעשות פעולות נוספות. אנחנו מניחים שעם הזמן האפשרויות האלה ואחרות, יתווספו.

 
מינימליסטי ומצוין. ממשק התמונות
מינימליסטי ומצוין. ממשק התמונות צילום : צילום מסך
 

זולות: קבוצות משוכללות

באנגלית זה נשמע יותר טוב - HangOuts. אבל למרות התרגום המאולץ, אהבנו את האופציה הזאת, שמאפשרת לכם ליצור חדר צ'ט - וידאו או רגיל - עם החברים שאתם בוחרים. בחלון הצ'ט אתם יכולים גם לצפות יחד בסרטון וידאו מיוטיוב, ולנהל עליו דיון תוך כדי. אתם יכולים להזמין מעגל שלם לצ'ט, ולנהל שיחה קבוצתית. זהו פיצ'ר פשוט ולא חדש, אבל הוא שימושי והוא עונה על צורך חשוב - שיתוף פרטי. לא פחות חשוב, אין לו ממש מקבילה בפייסבוק. בקיוביקל שלנו, לפחות, המוצר הזה כבר אומץ בחום, אבל אולי אנחנו לא דוגמה. אנחנו אהבנו גם את גוגל ווייב.

 
דודו אהרון בזולה שלנו
דודו אהרון בזולה שלנו צילום : צילום מסך
 

ניצוצות: נחמד, אבל מה הקשר?

מה בדיוק תפקידו של הפיצ'ר "ניצוצות" בתוך גוגל פלוס לא הצלחנו לקבוע. זהו למעשה מנוע המלצות, שמביא את התוכן אליכם. אתם בוחרים מתוך רשימה תחום עניין שקרוב ללבכם, או מוסיפים כזה בעצמכם, ומקבלים זרם של חדשות בנושא שבחרתם. שירות נחמד, אבל לא בדיוק חברתי. שיהיה.

 
ניצוצות. נחמד ולא יותר
ניצוצות. נחמד ולא יותר צילום : צילום מסך
 

סיכום

גוגל פלוס הוא מוצר כיפי, מזמין ושימושי. התנסינו בו כמה שעות בלבד, התלהבנו, ובעיקר הופתענו לטובה. לכאורה, שאלת מיליון הדולר כאן היא האם מדובר ברשת שתפיל את פייסבוק. אז קודם כל נאמר - אולי. מבין כל המוצרים החברתיים של גוגל, זה בינתיים הכי קרוב שהיא הגיעה.

 

אבל לדעתנו, זו כלל לא השאלה הנכונה. בסופו של דבר, פייסבוק וגוגל פלוס יכולות להתקיים זו לצד זו, ולא חובה שאחת מהן תמות כדי שהשנייה תחיה. השאלות החשובות יותר הן, האם התלהבות שגילינו אנחנו, כמאמצים מוקדמים, תספיק לנו כדי להמשיך ולהשתמש בגוגל פלוס גם מחר, ומחרתיים, ובשבוע הבא; האם למשתמשים הממוצעים יש סבלנות ונכונות להתחייב וללמוד מוצר חדש, או שהם מעדיפים להיצמד למוכר, גם אם הוא פחות מוצלח בחלק מהאופציות שלו.

 

אנחנו רק יכולים לקוות שהתשובות לשאלות אלה יהיו חיוביות. שלטון היחיד של פייסבוק קצת נמאס, ואנחנו מוכנים לשינוי.

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.