ברגישות ובנחישות

 
חווים את העולם בקיצוניות
חווים את העולם בקיצוניות צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages.com
 
עודכן 12:35 14/01/2010
ביאטה שבון, ifeel

בעלי רגישות גבוהה נוטים ללחץ, חרדה וחוסר איזון רגשי. מנגד, הם ניחנים ביצירתיות, באינטואיציה גבוהה ובאמפתיה לזולת. כיצד זה משפיע על חייהם?

 
 
 
 
 
ד"ר איליין ארון, מחברת הספר "האדם בעל הרגישות הגבוהה" (Elaine Aron,The Highly Sensitive Person), היא אמריקאית בעלת תואר שלישי בפסיכולוגיה קלינית וניסיון נרחב בפסיכותרפיה, שחקרה במשך 20 השנים האחרונות את נושא הרגישות הגבוהה. מחקרה הראה שזוהי תכונה מולדת, שקיימת אצל בין 15 ל-20 אחוזים מקרב בני האדם ומקרב בעלי החיים.
 

עולם מלא גירויים

רגישים יותר לסביבה
רגישים יותר לסביבה צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages

אנשים בעלי רגישות גבוהה מרגישים לעתים קרובות שהגירויים מהעולם החיצוני מציפים אותם. גירויים אלה יכולים להיות חיצוניים (כגון אור ורעש חזקים, חום וקור קיצוניים או ריבוי התרחשויות ואירועים מסביב) ו/או פנימיים (תחושות כאב בגוף או רגשות).

ד"ר ארון טוענת, כי מערכת העצבים של אנשים כאלה מאורגנת בצורה שונה מהרגיל. הם מזהים הרבה יותר פרטים ודקויות בסביבתם, ולכן מוצפים במהירות רבה יותר מאשר אדם אחר. מצד אחד, התופעה אינה קלה עבורם. הם מגיעים למצב עוררות יתר של מערכת העצבים, מתעייפים מהר, יוצאים מהאיזון הרגשי ונוטים לחפש מקום שקט שבו יוכלו להיות זמן מה בפרטיות. לעתים, בשל עובדה זו ומתוך חוסר הבנה, חושבים עליהם שהם ביישנים, מופנמים או לא חברותיים.

כמו כן, לאנשים בעלי רגישות גבוהה קיימת נטייה גבוהה יותר ללחץ ולמתח. יש להם קושי לעשות הרבה דברים בו זמנית ולעמוד בלחץ. הם מרגישים צורך לארגן את חיי היום יום כדי להימנע ממצבים מציפים. הם חרדים במיוחד מכעס או מעימותים, ונוטים לטלטלות של מצבי רוח.

מבט לחייהם של האנשים הרגישים

בפרק זמן קצר הם מרגישים טוב, ולאחר מכן, לפתע פתאום, הכל נראה חסר תקווה וחסר ערך. אנשים כאלה אף חווים שינויים דרמטיים דומים באנרגיה הגופנית ובפעילות המנטלית, ולעתים הם מוצאים את עצמם על סף דמעות או פאניקה. מצד שני, היכולת לראות פרטים זעירים רבים מאפשרת להם לחוות את המציאות בצורה מדויקת ומלאה יותר. הם נוטים להרהר יותר על כל דבר ולמיין את הנתונים לאבחנות מעודנות יותר. הם הראשונים שמזהים מה כדאי לשפר בתחומים מגוונים, ויעילים במיוחד במשימות שדורשות ערנות, דיוק, מהירות תגובה והבחנה בשינויים זעירים.

אנשים רגישים מאוד נוטים להיות יצירתיים ואמנותיים מאוד, בעלי אינטואיציה גבוהה, בעלי יכולות אמפתיה ואכפתיות גבוהות, עם מודעות גדולה לזולת ונטייה לחיפוש דרך להתפתחות רוחנית. יש להם חיים פנימיים עשירים ורב ממדיים, בשל יכולתם לחוות דברים בצורה עמוקה מאוד. בדרך כלל הם יועצים, אנשי מחשבה והגות ומנהיגים רוחניים ומוסריים של החברה.

 

מאבק להיראות נורמלים

חוסר שינה עשוי להעצים חוויות רגשיות
חוסר שינה עשוי להעצים חוויות רגשיות צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages

אנשים בעלי רגישות גבוהה חווים לעתים קרובות תחושות שונות מכולם, ונאבקים בעצמם כדי להיראות "נורמלים". בחברתנו המודרנית, להיות רגיש זה אתגר. הקצב המהיר של החיים, הלחץ והמתח, הרעש, הרגשות של אחרים שהם קולטים במהירות רבה, ובעיקר - חוסר הבנה של הסובבים אותם.

קושי זה נובע במיוחד מחוסר ההבנה וחוסר ההערכה שלהם עצמם לגבי רגישותם. לעתים קרובות הם תופשים את עצמם כחלשים מדי, היסטריים, נוירוטיים, ובעיקר - רגישים מדי. הם חושבים שזאת פתולוגיה, בעוד שלאמיתו של דבר, הם ניחנו במתנה מיוחדת, ועליהם ללמוד כיצד להשתמש בה.

כיצד ניתן לחיות בשלום עם רגישות גבוהה?

אחרי שלומדים לזהות את התופעות הקשורות לרגישות גבוהה, ד"ר ארון מציעה דרכים לאזן את חייהם. לדבריה, יש לכבד את הצרכים של הגוף הרגיש ולטפל בו כמו בתינוק. כלומר, להיות קשובים לאיתותים שלו, לטפל בו בזמן, ללמוד להרגיע אותו במצבי מצוקה ולספק לו סביבה יציבה ובטוחה.

הדבר הבסיסי ביותר הוא סגנון חיים מסודר ובריא. מכיוון שחוסר שינה רק מעצים הצפה פיזית או רגשית, חשוב להיות ערים למחזורים הטבעיים של הגוף ולאפשר לו מספיק שעות שינה. כמו כן, עליהם לכבד את הצורך שלהם להתכנס פנימה, להיות זמן מה לבד עם עצמם ולנוח

 

להתאבזר ולהיעזר

בנוסף, מומלץ להקפיד על אוכל בריא בשעות סדירות, ולהכין אביזרים נחוצים בהישג יד - אוכל, בגדים, משקפי שמש, פקקי אוזניים וכדומה - כדי להרגיש בטוחים במצבים לא נוחים. חשוב להקפיד על סדר יום וסדר בתחומי העיסוק. יש ליצור מערכת שעות שבועית נוחה שתכלול מספיק שעות מנוחה והרפיה.

פעילות פיזית סדירה - כגון יוגה, טאי צ'י, מדיטציה, תרגול רוחני ובילויים בטבע - היא משאב חיוני במיוחד עבור אנשים רגישים. וכמובן, אנשים רגישים צריכים לשאוף להקיף עצמם בסביבת אנשים אוהבים ותומכים - בני הזוג, משפחה, חברים, מורים ומדריכים רוחניים, תרפיסטים ומטפלים.

ד"ר ארון מדגישה שאנשים רגישים צריכים ללמוד לבטוח יותר ברגשות ובאיתותים הגופניים שלהם, שמהווים מקור הדרכה בחייהם. חשוב לשים לב לסימנים של מצוקה ברגע שהם מופיעים, ולשנות מיד את ההתנהלות בהתאם, מבלי להמתין להצפה. הצפת יתר איננה פחד או חרדה, אלא איתות של מערכת העצבים על כך שעוצמת הגירוי גבוהה מדי.

כישורים אלה יעזרו ללמוד מתי לדחוף בעדינות קדימה ומתי לקחת פסק זמן להתכנסות פנימה. בסופו של דבר, המטרה העיקרית בתמיכה היא לא להתנכר או לוותר על העולם, אלא להיות שקועים ומעורבים בתוכו.
 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.