גלעד כהנא פותח חלון

 
צילום: רונן ללנה
צילום: רונן ללנה
 
עודכן 13:13 10/03/2009
סנונית ליס

גבירותי ורבותיי: גלעד כהנא לוקח אתכם לסיבוב בתחנות הרוח שמרכיבות את עולמו התרבותי שעובר בספרות עברית מישראל של תחילת הדרך, ממשיך במחאה של רייג' אגיינסט דה מאשין ו"מקס הזועם" ומסתיים בערב רווי אלכוהול באברקסס

 
 
 
 
 


גלעד כהנא הוא אחת מהדמויות הבולטות והמוערכות בנוף התרבות הישראלי של השנים האחרונות. ב-38 שנותיו הספיק המוזיקאי, הסופר והאמן החזותי להקים את להקת הרוק ג'ירפות, לה הוא משמש כסולן ולהוציא עמה שני אלבומים שזכו לביקורות אוהדות להפליא. מאחוריו גם שלושה אלבומי סולו, ספר סיפורים קצרים ותערוכות. בחודשים הקרובים יראו אור ספר ותערוכה נוספת שלו.
 

סרט: מקס הזועם

עולם חסר רחמים. מקס הזועם
עולם חסר רחמים. מקס הזועם צילום: מתוך הסרט
אני אוהב במיוחד את הסרט הראשון בסדרה ולא את ההמשכונים העלובים שלו. הסרט הופק בשנות השבעים באוסטרליה ומעביר אותנו בשעה וחצי לעולם חסר רחמים ומרתק. עולם הכבישים האינסופיים והמדבריים של היבשת הענקית הזו שבו רק המהיר, האלים וחסר המצפון שורד ודלק הוא הזהב שבלעדיו אתה אפס סטטי ולא ממונע. קצת דומה למה שקורה בעולמנו היום. ברור שהסרט זה עיצב הרבה מעולמו הקולנועי של קוונטין טרנטינו.
 

ספר: "הוא הלך בשדות" / משה שמיר

שפה מצטיינת במשקל סגולי גבוה. שמיר
שפה מצטיינת במשקל סגולי גבוה. שמיר צילום: אתר הכנסת
כתיבתו של שמיר זורקת אותך לתקופה של ישראל בתחילת דרכה. הרבה פעמים אני מדמיין את ההורים שלי ז"ל מתנהלים במרחבי השמש הצורבת - המכנסיים הקצרים, האידיאלים הבוערים והניסיון הבלתי אפשרי לייצר מדינה מאסופה של מהגרים קשי עורף. השפה של משה שמיר מצטיינת במשקל סגולי גבוה והעברית שלו היא כמו מזון עשיר שלפעמים מספיק לכרסם ממנו כמה מילים ולתת להן להסתובב בחלל הגולגולת ולעורר אדוות של הקשרים.
 

אלבום: Talk Talk" - The Coulor of Spring"

מרסק בכל רגע נתון. עטיפת האלבום
מרסק בכל רגע נתון. עטיפת האלבום
זה אלבום שכל תו בו מושלם. מעטים האלבומים שהגיעו לזיקוק מדויק כל כך של רגש. דרכה של להקת "Talk Talk" היא אחת המעניינות. היא התחילה כלהקה יורו פופ קלילה של להיטי מצעדים ובמשך השנים השירים התחילו להתארך, העיבודים וההפקה נהיו מורכבים ולאט לאט אפילו המילים לא שרדו. אבל באמצע הדרך הזו הגיע האלבום הזה לשילוב מושלם בין כתיבת המנונים לאמנות צרופה, אלבום למרחקים ארוכים. עד היום קולו של הזמר שם מסוגל לרסק אותי בכל רגע נתון.
 

הופעה: Rage Against the Machine בפסטיבל בהולנד

פוגו בלי להפגע
פוגו בלי להפגע צילום: אימג'בנק/GettyImages
ארבעה אנשים: בס, תופים, גיטרה ושירה. כל אחד מבצע מושלם בתחומו עם הגרוב הכי קטלני מאז ג'יימס בראון. גיטריסט שממציא סאונד חדש בכל שיר וזמר שזועק מחאה אמינה בכל הברה. על אף האגרסיות המרסקות של השירים כל הקהל קופץ כאחד ומייצר אוירה של פיס אנד לאב. מוזר, כולם עושים פוגו ואף אחד לא נפגע.
 

תכנית טלוויזיה: המשרד

חיים בין שתיקות מביכות להשתלחויות מגוחכות
חיים בין שתיקות מביכות להשתלחויות מגוחכות צילום: יח"צ
תכנית שגרסתה הבריטית המקורית, כשיצאה, היתה מהפכנית לחלוטין. זו תכנית כאילו דוקומנטרית שמתרחשת במשרד המאוכלס באנשים אפורים ובבוס אחד שהוא התמצית של כל מה שלא נעים בקיום האנושי. כששמעתי שמפיקים גרסה אמריקאית לאותה סדרה היה ברור שזה יהיה כישלון מוחלט, אך למרבית הפלא נולדה סידרה מעולה לא פחות מהמקורית. הגרסה האמריקאית משמרת את כל הכוח של הגרסה הבריטית ועדיין מביאה זווית חדשה ומרעננת. במשרד תוכלו לצפות ברגעי המבוכה האולטימטיביים שאי פעם נראו על המסך ומצד שני גם ברגעי דרמה קטנים ומרגשים. חיים בין שתיקות מביכות להשתלחויות מגוחכות, בין הסימפטי לפתטי.
 

מקום בילוי: אברקסס בר, לילינבלום 40, תל אביב

ממפיחי הרוח בסצנת המוזיקה המקומית. אברקסס, לוגו
ממפיחי הרוח בסצנת המוזיקה המקומית. אברקסס, לוגו
האברקסס הוא בר שהיה חלוץ מעצם העובדה שהיה הראשון שייסד ליין קבוע של הופעות חיות. המקום הפך לבית להרכבים חיים מכל הקשת של המוזיקה הישראלית. אפשר לומר שאברקסס הוא ממפיחי הרוח בסצנת המוזיקה המקומית, בעקבותיו ברים רבים אימצו לחיקם מוזיקה חיה ואפשרו להרבה אמנים למצוא את הקהל שלהם. מתחם שהוא גם מועדון הופעות חיות, גלריה לתערוכות, מדגרה לדיג'יים ומקום מצוין למצוא בו זיון.
 

פריט שהייתי לוקח לאי בודד: ה-eight track שלי

בזכות האייט טראק: אלבום הבכורה של הג'ירפות
בזכות האייט טראק: אלבום הבכורה של הג'ירפות
לאי בודד הייתי לוקח איתי את האייט טראק שלי, מכשיר הקלטה ישן בן 8 ערוצים. אין כמעט דבר שאהוב עלי בחיים יותר מהקלטה. מבחינתי הקלטה היא לא פעולה שצריכה להיעשות רק כשיש אסופה של שירים, אלא כל הזמן. כמו רישום של שירים על דף, כך היחס שלי להקלטות, לתעד מוזיקלית את החיים בכל רגע נתון. האייט טראק היה המכשיר שעליו הקלטנו לראשונה יאיר קז ואני כשהקמנו את ג'ירפות. מיד אחרי שקנינו אותו הקלטנו עליו שיר קטן שנקרא "הכי יפה בדיסקו". אחרי זה לא נגענו בו במשך חצי שנה. כשחזרנו למכשיר והקשבנו לקלטת בטעות שמנו הפוך וכך יצא ששמענו את כל ההקלטות שעשינו הפוך ובמקום "הכי יפה בדיסקו" הגיחו המילים "הוציא מן המהפיכה". השיר הזה הוציא אותנו מהעצלות שלנו ומאז התחלנו את ההקלטות לאלבום. בדיעבד זה היה השיר הראשון שהוקלט לאלבום.
 

___________

ביום שבת ה-14 במרץ ישתתף כהנא בסדנת אמן ב"אוזןבר" – מועדון ובר ההופעות בבית האוזן השלישית בקינג ג'ורג' שבתל אביב. הסדנא תיערך כחלק מליין "סיפורים באוזן" מבית חברת ההפקות מונוקרייב. "סדנת אמן הוא ביטוי די מנופח לבן אדם שיכור שמגיע לדבר מול אנשים ומקווה שלא יתבעו אותו בסוף ה'סדנה' על הפרת חוזה, ביזוי המקום ו/או גרימת נזקים לציוד המקום", מספר כהנא על הצפוי באירוע. "אנשים מאוד סקרנים לדעת מה קורה באמת בתחום של מוסיקה, איך זה עובד באמת. לרוב ב'סדנאות' מעין אלה אני מנסה לדבר בכנות מלאה וללא סייגים,לכן האלכוהול בא די טוב". במהלך הסדנא יספר כהנא גם על The Walking Man – אלבום חדש שהוא מוציא בימים אלו: "זה פרויקט שנכתב כולו תוך כדי שיטוט חסר תכלית ברחובות תל אביב", הוא מספר. "השירים ברובם עוסקים בסיפורים קטנים שנצפו במהלך השיטוטים. לפני מספר ימים אף שוחרר הסינגל החדש מהאלבום, "Security Man".
 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.