מצלמות עתיקות: מדריך קניה

 
עודכן 14:19 10/10/2007
יעל ניסקי, צרכנות נענע 10

ריח נרתיק העור הישן, ההפעלה המכאנית, הידנית. אין כמו מצלמות עתיקות. כל מה שצריך לדעת לפני שמחליטים לרכוש את אחת היפהפיות הללו

 
 
 
 
 
מצלמות רבות נמצאות עד היום באחזקה פרטית. מצלמת פולרויד (creativecampus, פליקר קומונס)
מצלמות רבות נמצאות עד היום באחזקה פרטית. מצלמת פולרויד (creativecampus, פליקר קומונס)
קל להתאהב במצלמה עתיקה: ריחו של נרתיק העור הישן, סימני הזמן שנחרטו על המתכת, ההפעלה המכאנית, בלתי-אוטומטית להכעיס. אין פלא ששוק המצלמות העתיקות משגשג עדיין, מסתמך על חיבתם האינסופית של צלמים מקצועיים, חובבים או סתם אוהבי נוסטלגיה.

מצלמות רבות נמצאות עד היום באחזקה פרטית ובגלריות לעתיקות. אך עדיין ניתן להשיג מצלמות עתיקות גם בחנויות המתמחות בכך. צריך רק לדעת איפה לחפש, וחשוב אף יותר – ממה להיזהר. קונה שאינו מבין מספיק בתחום עלול ליפול בקלות על זיופים, שעטנזים ומחירים מופקעים. על מנת שזה לא יקרה לכם, יצאנו להתייעץ עם אנשי מקצוע, ולגלות כיצד בוחרים מצלמה עתיקה, איך מעריכים את ערכה, למה חשוב לשים לב וכמה זה יכול לעלות.

איזה מצלמות ישנות ניתן למצוא?

כמו כל ענתיקה מכובדת, גם מצלמות נבדלות זו מזו לפי תקופת הייצור שלהן. ככל שהמצלמה עתיקה יותר, כך היא ידנית יותר ובעלת ערך גבוה יותר. המצלמות נחלקות לשלושה סוגים עיקריים – פורמט גדול, בינוני וקטן. מצלמות בפורמט גדול, המאפיינות את המאה ה-19, הן בעלות מפוח בצורת "אקורדיון" ומסגרת עץ. במצלמות אלה נעשה שימוש בלוחיות, והן נחשבות המיוחדות והיקרות ביותר. המצלמות הבינוניות הופיעו בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20. המצלמות הקטנות הופיעו בשנות ה-40 וה-50 למאה שעברה.

אך תקופת הייצור היא רק קריטריון אחד. "חשוב בתחום המצלמות להכיר גם את יצרני המצלמות וגם את יצרני העדשות," מסבירה עדי גישס, שמאית אמנות מוסמכת וצלמת מקצועית: "במצלמות של המאה ה-19 יש ליצרני העדשות חשיבות גדולה יותר אפילו מזו של יצרן המצלמה". הנה מספר שמות של חברות שיכולים לעזור לכם להתחיל להכיר את התחום:

מצלמות בפורמט גדול (המאה ה-19): רוצ'סטר
יצרני עדשות: רודנשטוק, צייז, שניידר.

מצלמות בפורמט בינוני (תחילת המאה ה-20): האסלבלאד, רוליפלקס, ממיה, אולימפוס.
יצרן עדשות מועדף: צייז.

פורמט קטן (שנות ה-30-50): קודאק, לייקה, אולימפוס.
 
בארץ יש מבחר של מצלמות עתיקות, אולם הוא שונה במהותו מהמבחר שלהן בארצות אירופה. ניר פלדמן, מרצה בבית ספר "שורשים" בתחום צילום ואמנות דקורטיבית ארצישראלית מספר כי "הביקוש הגבוה ביותר בקרב אספנים בארץ הוא למצלמות לייקה ורוליפלקס, שהגיעו לארץ עם עלייתם לישראל של ה'יקים' האמידים בשנות ה-30. ניתן למצוא מהתקופה הזו דגמים מיוחדים המעוטרים בסגנון האר-דקו, או דגמים בעלי זום למרחק שגם בתקופתם נחשבו יקרים".

אם קיוויתם למצוא מצלמות "אקורדיון" בארץ, כנראה שתצטרכו לחפש הרבה זמן: "למצלמות של המאה ה-19 כמעט ואין היצע בישראל מאחר שמעט מאד מהצלמים הרבים שהגיעו לכאן בתקופה זו נשארו בארץ. רובם הגיעו לארץ לצלם וחזרו לארצות מוצאם עם מצלמתם, כך שבישראל נשארו מעט מאד מצלמות. בנוסף, במאה ה-19 כמעט ולא היה כאן מסחר במצלמות," מסביר פלדמן.

ישנן גם מצלמות בעלות פונקציות מיוחדות: מצלמות ריגול זעירות (בעיקר של חברת מינוקס) ומצלמות סטראוסקופיות, שאפשרו לראות את הגוף המצולם בתלת מימד.
 

מה חשוב לבדוק?

מצלמת rolleiflex Tele
מצלמת rolleiflex Tele
מלבד שם היצרן, חשוב גם מצב המצלמה. ישנן תכונות מסוימות במצלמה שיכולות להוריד או להעלות את ערכה. ברור מאליו כי ככל שמצלמה שמורה יותר, כך גם ערכה עולה. אולם, כמו בתחומים אחרים, גם כאן יכולות להיות לא מעט רמאויות. "בתחום המצלמות אין הרבה זיופים, אבל יש מצבים של חיבור חלקים חדשים במצלמות ישנות, דבר שכמובן מוריד את הערך שלהן," אומרת גישס. כך, לדוגמא, יש מי שמחבר מפוח חדש למצלמה עתיקה, עדשות חדישות למצלמה שהעדשות המקוריות היו חסרות בה או תיק למצלמה שלא שייכת לו. "אם המוכר מציין זאת, לא מדובר ברמאות. הבעיה מתחילה, כמובן, כאשר לא אומרים את כל האמת," מוסיפה גישס.

כדי שלא טיפלו בפח, ליקטנו בשבילכם עשרה טיפים חשובים שיעזרו לכם לשים לב לפרטים שעושים את כל ההבדל:

1. האם המצלמה עובדת? גם אם מעוניינים במצלמה לצורכי תצוגה, כדאי לשים לב לפרט זה. מצלמה עובדת שווה יותר כסף, ואם המצלמה לא מתפקדת, כדאי לכם לברר האם זה מתבטא גם במחיר.

2. האם כל החלקים מקוריים? בלאי הוא לא מילה גסה. החלפת חלק מקורי בתחליף אחר עשויה להוריד את ערך המצלמה. רואים את הגיל היטב על מצלמה שכל חלקיה מקוריים - עץ חדש לחלוטין במצלמה מהמאה ה-19 צריך להדליק נורה אדומה.
 
רולי זווית רחבה
רולי זווית רחבה
3. כאשר אתם מחזיקים בידכם את המצלמה, כדאי שתשימו לב אם תוכנה "משקשק" וזז.

4. הפעילו את המצלמה, גם בלי סרט, ושימו לב שהפעולה חלקה ושהצמצם נפתח בעת הלחיצה.

5. אם ניתן, הפרידו את העדשות וחפשו שריטות בעדשות באמצעות זכוכית מגדלת.

6. הציר שבו מוכנס הסרט צריך להיות תקין ולא שבור.

7. פרקו את המצלמה עד כמה שניתן ובדקו מנגנונים פנימיים, את אזור ההברגות של העדשות ובמצלמות ריפלקס את מצב המראות. חשוב לשים לב שכל החלקים במצלמה קיימים ולא חסרים.

8. במצלמות מהמאה ה-19, ערך המצלמה עולה כאשר המסגרת עשויה עץ דובדבן. גם תוספת של חצובת עץ מעלה את ערך המצלמה. חשוב שהמפוח יהיה שלם ובלי חורים ובנוסף לכך, מסתבר שבמצלמות הללו הצמצם נמצא בתוך העדשה וחשוב לבדוק גם אותו.

9. ציוד נלווה מעלה את ערך המצלמה. רצוי שהמצלמה תהיה עם הנרתיק המקורי שלה.

10. ניתן לברר את שנת הייצור של המצלמה: בחלק מהמצלמות מוטבע דגם ומספר סידורי. בחברות הגדולות כדוגמת רוליפלקס יש רישום ותיעוד של המספרים הללו, כך שתוכלו לפנות לחברה ולבקש את המידע. במקרים מסוימים, תאריך ייצור המצלמה חרוט בעץ, אולם דבר זה ניתן לזיוף בקלות. במצלמות חדשות יותר לעיתים רשום בתחתית המצלמה תאריך הפטנט, אך זה לא תמיד נותן אינדיקציה לגבי שנת הייצור עצמה, אלא רק הערכה גסה.
 

כמה זה עולה לנו?

רולי ארט דקו
רולי ארט דקו
העלות של המצלמה, כפי שציינו, תלויה בתקופת הייצור שלה, היצרן ומצב המצלמה. למצלמות, כמו לפרטי אספנות אחרים, קיים מחירון שנקרא "Camera Bluebook" (אנחנו מצאנו ספר כזה באמאזון). במחירון מתפרסמות תוצאות מכירות פומביות ומחירים של מצלמות מכל התקופות, עדשות וציוד נלווה. "לא הייתי ממליץ להסתמך רק על הספרים הללו," אומר פלדמן: "הם לא מתעדכנים מידי שנה, ובכל מקרה יכולות להיות ירידות ועליות בערך הפריטים".

בהערכה גסה ניתן לומר כי בעוד מחירן של מצלמות גדולות מהמאה ה-19 יכול להגיע לאלפי דולרים, מצלמות בינוניות נמכרות בכ-200-300 דולר ומצלמות קטנות נמכרות בטווח של 50-200 דולר.

כאמור, פגמים והחלפת רכיבים מקוריים באחרים יכולים להוריד את ערך המוצר, וחשוב שתיקחו זאת בחשבון בשקלול המחיר. "פגמים במצלמות יכולים להוריד את ערכן ב-10 אחוזים עד למעלה מ-50 אחוזים, תלוי בסוג הפגם ובחומרתו," אומרת גישס. רבים מאספני המצלמות העתיקות הם צלמים מקצועיים או חובבים שרופים, אנשים שיודעים מה לחפש במצלמה, אילו חלקים צריכים להיות בה ולאילו מהם יש חשיבות לפעולתה. במידה שאינכם מבינים בתחום, נסו לפנות לאיש מקצוע או לחבר מבין שילווה אתכם בעת הקניה.
 
מצלמת לייקה
מצלמת לייקה
אם ברצונכם לפנות למומחה, פנו לשמאי או מעריך אמנות ועתיקות מוסמך. השרות הזה, כמובן, יעלה לכם כסף. תשלום עבור ביקור נלקח בדרך כלל לפי שעה ועומד על כ-300 שקלים או יותר, תלוי בהיקף הליווי הדרוש לרכישת המוצר. מומחה ילווה אתכם למקום הקניה, יעריך נכונה את ערך המצלמה ותקופת הייצור שלה וידע לחשב את ערכה לאחר שקלול הפגמים השונים הקיימים בה. במקרים מסוימים, אם תרצו בכך, הוא גם יבצע עבורכם את המשא ומתן עם המוכר, כך שתקבלו את המחיר הטוב ביותר. ברור מאליו שאם אתם רוצים לרכוש מצלמה בכמה אלפי דולרים, כדאי לשלם למומחה, אך אם מדובר במצלמה פשוטה שמתומחרת בכמה עשרות דולרים, חבל על ההוצאה הכספית.

בנוסף לכך, תוכלו להתייעץ גם בפורומים של אספנים בארץ. כדאי, למשל, לבדוק את הפורום של אתר אספני ישראל.
 

איפה קונים?

ניתן לקנות מצלמות עתיקות בשוק הפשפשים, בחנויות עתיקות, בגלריות יוקרתיות, באינטרנט וכמובן, במכירות פומביות ומאדם פרטי. בכל אחד מהמקרים יתכן שתמצאו את אותו הפריט במחיר שונה. בשוק הפשפשים כנראה תמצאו מחירים זולים יותר מאשר בגלריית אמנות יוקרתית בכיכר המדינה. בקניה מאדם פרטי, לעומת זאת, יש אינטראקציה אישית טובה יותר ותוכלו לעמוד על אופיו של המשתמש הקודם ביתר קלות, ואף להתמקח. במכירות פומביות ייתכן שתקבלו מחיר יותר טוב, אולם זה תלוי בדינאמיקה הקיימת בזמן המכירה. במכירה מסוימת יכולה להיות תחרות על מוצר ובמכירה אחרת יכול להיות מצב שבו אין כמעט מעוניינים. לפיכך למחיר מצטרף גם פקטור של מזל: "במכירות פומביות יושבים בדרך כלל סוחרים והרווח יכול לנוע מ- 20-30 אחוזים עד 300 אחוזים בחלק מהמקרים," אומרת גישס. אם אתם מעוניינים במחיר קבוע בלי להסתכן, ייתכן שחנות היא האופציה המתאימה עבורכם. בכל מקרה, חשוב לקנות במקום אמין ולאחר שערכתם בדיקה מעמיקה של המצלמה.
 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.