11 דרכים להשקיע כמו וורן באפט

 
עודכן 15:13 16/10/2006
אסף אביר

וורן באפט התחיל בקטן והיום הוא מיליארדר. איך הוא עשה את זה ומה אתם יכולים ללמוד ממנו? חלק ראשון

 
 
 
 
 
“אחרי 30 שנות הצלחה בלתי מעורערת, נראה שוורן באפט מאבד את מגע הקסם שלו”.

-מתוך הכתבה "מה קרה, וורן?”, מגזין בארונ'ס. הכתבה ביקרה את באפט על פספוס גל ההיי-טק של סוף שנות התשעים. מאז, בועת ההיי-טק התפוצצה ומניותיו של באפט עלו בעוד 96%.
 

1. הכירו את וורן באפט

וורן באפט, 76, לא בודק את שערי הבורסה. הוא לא נבהל מעליות ריבית. הוא לא קונה בשמועות ולא מוכר בכותרות. באינטרנט הוא משתמש, לדבריו, רק לקניית ספרים ולמשחק ברידג'. וכבר 30 שנה הוא לא למד שום דבר חדש על השקעות.

באפט התחיל ב- 1956 עם השקעה של 100 אלף דולר, שהפכה עם השנים ל- 136 מיליארד דולר. מחיר מניית חברתו, ברקשייר האת'ווי, עלה מ- 12 דולר בינואר 1965 ל- 8,000 דולר בינואר 1990, ול- 88 אלף דולר בינואר 2006. השבוע הוא הגיע ל- 96 אלף.

עקרונות ההשקעה של באפט מוכרים: הוא משקיע רק במה שהוא מבין בו, קונה "חברות נפלאות מאנשים נפלאים", ומחזיק במניות שנים, בהתעלמו ממזגם המזופת של שוק ההון והכלכלה. בטווח הארוך הוא מצליח יותר משניהם.

איך הוא קובע שהחברה נפלאה? איך הוא מזהה אנשים נפלאים? ואיך הוא יודע שדווקא החברה שאותה קנה תכפיל את ערכה פי שש במהלך עשר השנים הקרובות?

את שיטותיו לא הסתיר מעולם. הן גם אומצו על ידי הרבה משקיעים וקרנות נאמנות, וגם יוסברו בשתי הכתבות הקרובות של ליף האקר - זו, והבאה אחריה. דעו מראש: אי אפשר ללמד איך להיות וורן באפט.

אבל אפשר ללמוד.
 

2. חפשו חברות נפלאות

את ההשקעות הגדולות שלו באפט לא גילה בהמלצות אנליסטים או בטיפים מהחבר'ה במילואים. הוא גילה אותן על המדף בסופר, ובחדרי האמבטיה של אנשים שאצלם ביקר.

האם הייתם פעם בחנות של אורכית? ראיתם מישהו לובש מוצר של נייס? גם באפט לא. מצד שני, בדיסנילנד הוא כן היה, והוא ראה מה קורה לבן אדם בתוך חנות מרצ'נדייזינג. אז הוא בדק את דיסני. אחר כך הוא השקיע. דבר דומה קרה לו עם העיתון וושינגטון פוסט ועם רשת חנויות רהיטים. הוא רואה מה נמכר היטב, לאורך שנים ולהרבה אנשים, ואז מברר עד כמה כדאי לו להיות המוכר.

צאו לרגע מטבלאות המניות והביטו סביבכם. מכירים חברה כזו?
 

3. הבינו אותן

בססמה השחוקה “באפט משקיע רק במה שהוא מבין” יש יותר מאשר תירוץ למדוע הוא לא נוגע במיקרוסופט וגוגל.

וורן באפט השקיע 1.3 מיליארד דולר בקוקה קולה, לא בגלל ששתיית קולה היא פעולה פשוטה. הוא באמת הבין את העסק, וידע שכוחה האמיתי של קוקה קולה אינו רק בנוסחה או במותג, אלא גם באימפריית השינוע שלה. היא יכולה לבקבק משקה במקסיקו ולמכור אותו בהונג קונג, ובמחיר נמוך משל כל יצרן מקומי. לא משנה מה פפסי ימציאו, יותר בקבוקי קוקה קולה יגיעו תמיד ליותר מדפים ויותר מהר. אי אפשר לנהל נגד קוקה קולה מלחמת התשה. היא לא תותש.

את חברת האשראי אמריקן אקספרס באפט קנה בתקופת משבר, כשמנייתה צנחה, ומסעדות ובתי מלון באמריקה החלו להודיע שלא יכבדו את כרטיסיה, משום שהעמלות שלה כפולות מהעמלות של המתחרה ויזה.

באפט הכיר את העסק, וידע שאמריקן אקספרס מרשה לעצמה לדרוש עמלות גבוהות, כי 70 אחוז מחשבונות הוצאות האש"ל בתאגידי ארה"ב ניתנו באותן שנים ככרטיס מיוחד של אמריקן אקספרס. עשרות מיליוני עובדים אכלו, שתו ולנו רק עם הכרטיס הזה. המסעדות נכנעו, ונאלצו לשלם את העמלה הכפולה. נחשו מי נחלצו מהמשבר, ואל מי זרמו הרווחים.

דברו עם אנשים שעובדים בעסק שמעניין אתכם. דברו עם הלקוחות שלהם. דברו עם המתחרים. קראו על העסק. איך עובדים העניינים מאחורי הקלעים? מה עושים העובדים בבוקר? מהו הייתרון האמיתי של החברה, שהוא לרוב פחות גלוי? זכרו: יתרונות מנצחים הם תמיד פשוטים. תחשבו קוקה קולה.
 

4. חזו את עתיד החברה

למרות איך שזה נשמע, יש עסקים שאפשר לחזות את העתיד שלהם. באפט, למשל, משקיע רק בעסקים כאלה.

זה מתחיל בהצצה לעבר. כמה זמן החברה קיימת? כמה זמן היא רווחית? ועד כמה רווחיותה עקבית? חברה שבאופן משעמם ויבשושי מכניסה המון שנים המון כסף לבעליה, תמשיך כנראה להכניס לעשות זאת גם בלי לחגוג בכותרות העיתונים. ישקר, למשל.

לאחר מכן עולה שאלת הביטחון בעתיד: עד כמה סביר שהחברה תשגשג ב- 2016, וב- 2026. חשבו על גוגל, שכיום מתפרנסת ממכירת מודעות טקסט. ממה היא תתפרנס בעוד עשור? איך בכלל יראה האינטרנט בעוד עשור?

לבאפט אין צל של מושג. אבל הוא כן יודע שבעוד עשור אנשים עדיין יתגלחו, ירחצו כלים ויעשו תאונות דרכים. אם גם על קצף הגילוח שלכם כתוב "ג'ילט", אתם חלק מהסיבה שבאפט השקיע בחברה הזו. הוא השקיע גם ביצרני סוללות דורסל ומברשות השיניים Oral-B, בחברת ביטוח מצליחה וביצרנית צבע תעשייתי מהידועות בעולם. המכנה המשותף: חברות מצליחות, עם מוצרים טובים ומותגים חזקים ששולטים בשוק.

ועכשיו תרגיל: איזה עיתון הייתם רוצים לקנות, וללכת לישון בידיעה שגם מחר הוא יישאר מספר 1? עם איזו חברת הלבשה הייתם רוצים להתעורר בגיל 30, 50 ו-76? ועם איזו יצרנית מוצרי חשמל? אם יש לכם תשובה לאחת השאלות, קחו אותה לשלב הבא של הבדיקה.
 

5. ודאו שאת החברה מנהלים אנשים טובים

וורן באפט מאמין רק בעסקים שבראשם עומד אדם הגון והגיוני. את ההגינות הוא בודק כמו שבודקים כל אדם – על ידי התרשמות. את ההיגיון הוא בודק באמצעות הצצה במספרים.

ההתרשמות מתחילה בקריאת מכתבי המנכ"ל למשקיעים. אם נדמה לכם שלבדיקה נבונה של מכתבי מנכ"לים דרוש תואר במנהל עסקים, אתם טועים. באפט לא משקיע באנשים שכדי להבין אותם דרוש תואר במנהל עסקים. הוא מקפיד לא להתעדכן בלינגו של עולם השיווק, ולא להכיר אף באזז וורד לוהטת. באפט רוצה שמנהלי החברות שהוא קונה ידברו בשפה שלמדו מאמא שלהם: שפה פשוטה וברורה, מהסוג שגם חוואי מזדקן מנבראסקה יכול להבין. שפה שכמו העסק, תתקיים הרבה אחרי שמילות הבאזז ישכחו.

באפט מצפה מהמנהלים גם להתנהג כמו שאמא שלהם לימדה אותם: להבטיח, לקיים ולספר את האמת.

הכירו את ידידתכם, מערכת הודעות הבורסה בתל-אביב. רוב המידע שתצטרכו לבדיקות "באפטיות" נמצא בה. קראו כמה מדוחות ההנהלה השנתיים של החברה שמעניינת אתכם.
 
האם מה שהמנכ"ל הבטיח בדו"ח הראשון התממש בשני? האם מה שהבטיח בשני התממש בשלישי? האם הוא מספר בפשטות מה עשה ואיך, בלי למלא את הדף בלהג יחצ"ני?

קראו ללא פחד, כי פרט לטבלאות החשבונאיות, אתם אמורים להבין כל מלה בכל מסמך. אם יש משהו שהמשקיע המצוי לא מצליח להבין, אומר באפט, כנראה שמנהל החברה לא רוצה שיבינו זאת. אם כתוב שהכסף נכנס לחברה מהרבה מוצרים שנמכרו בהרבה חנויות, מנהל החברה מדבר בשפה שבאפט אוהב. אם כתוב "תיסוף רווחים עתידיים" "פרו-פורמה" ומושגים מעוררי מבוכה אחרים, המנהל נפסל על המקום.

מלבד קריאת דוחות, באפט אוהב גם להתקשר למנכ"לים ולעמוד על קנקנם בשיחת טלפון. הגרסה הארצית לכך היא לקרוא ראיונות, לחפש מכרים משותפים וללקט שמועות, כדי לבדוק האם המנהלים האלה ידועים כאנשי מעשה, שמחזירים צלצול, עונים למייל ומטפלים בבעיות, או האם החברה שלם מוכת ביורוקרטיה כמו ביטוח לאומי.

באתר הבורסה כדאי גם להיכנס לרשימת "בעלי העניין" שמחזיקים במניות החברה, ולראות אם מנהליה רשומים שם. אם כן, אז הם מאמינים במעשה ידיהם. אם לא, או אם הם מסתפקים באופציות, אז הם כנראה מוכנים לקבל כסף על עבודתם, אבל לא היו שמים עליה את הכסף שלהם.
 

6. בדקו את ההיגיון העסקי של ההנהלה

עבור באפט, מנהל נבון לוקח את רווחי החברה שלו, ומשקיע אותם בחזרה בחברה. חלוקת דיבידנד לבעלים היא דבר חשוב, וכך גם מתן בונוסים לעובדים טובים והחזרת חובות. אבל ההשקעה החוזרת בעסק, היא המפתח לצמיחה.

איך בודקים? ניגשים ל"דוח רווח והפסד", טבלה קטנה עם שם מפחיד, שתפקידה לסכם בקצרה את כל תנועת הכסף בחברה, לאורך תקופה מסויימת: כמה כסף נכנס בתקופה הזו לקופה הרושמת, כמה יצא ממנה כדי לשלם לקופאי, למחסנאי ולמנקה, כמה כדי להחזיר את החוב לבנק וכמה כדי להחזיר את הכסף ללקוחות לא מרוצים.

הסכומים שהושקעו בהרחבת החנות, הקמת מרכז שירות ממוחשב, שדרוג אתר המכירה באינטרנט והמצאת סדרת מוצרים ייחודית במיתוג החנות, מתרכזים בדו"ח הזה בשתי השורות "הוצאות מחקר ופיתוח" ו"השקעה בחברות בנות". לא כל חברה זקוקה למחלקת מחקר, ולא כל שקל שמדווח כ"מחקר ופיתוח" אכן הולך לייעול וצמיחה, אבל הסכומים שמופיעים בשורה הזו נותנים רושם כללי של המידה שבה מנהלי החברה משקיעים בעתיד שלה, במקום בהווה של עצמם.

הביטו למשל בדוח הרווח וההפסד של החברה המצליחה הבאה, העוסקת בתחום הביגוד: (הנתונים מאתר The Marker). שימו לב, כל עמודה מייצגת שנה.
 
והשוו למתחרה שלה:
 
הציצו בשורה "הוצאות מכירה והנהלה”, שמתחבאת מתחת לשורת הרווח הגולמי, ותראו שהחברה שפחות דואגת לעתיד, אכן דואגת הרבה יותר למשכורות ולתנאים. ואם אתם מכירים מוכרים בחנויות בגדים, אתם יודעים שהמשכורות שמקבלות את הריפוד השמן אינן שלהם.

איזו הנהלה מוצאת חן בעיניכם יותר? את מי תעבירו לשלב הבא?

ובפרק הבא: הבדיקה הפיננסית, מתי לקנות, איך למצוא מציאות אג"ח ואיך לעשות כבר מחר את הצעד הבאפטי הראשון שלכם.
 

עוד בלייף האקר

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.