העולם המוסלמי סוער בשל תפילת אישה

 
אשה מתפללת בטקס שערכה ואדוד (רויטרס)
אשה מתפללת בטקס שערכה ואדוד (רויטרס)
 
עודכן 12:08 01/05/2005
חדשות נענע

נשים מוסלמיות ערכו לראשונה תפילה פומבית, והובילו את הקהל בתפילה - תקדים שהוביל לסערה בעיתונות הערבית. להלן מבחר מן התגובות

 
 
 
 
 
ב-18 במרץ 2005, ערכה אישה - דר' אמינה ודוד, מוסלמית אמריקנית ממוצא הודי - את תפילת יום השישי המוסלמית. זו היתה הפעם הראשונה בהיסטוריה של האיסלם שאישה הנהיגה גברים בתפילה; הדבר היה כה חדשני, עד שלא נמצא אף מסגד שהסכים לארח את הטכס, והוא נערך בכנסיה. באקט של התרסה, הנהיגה ודוד את התפילה כשהיא גלוית ראש.

האירוע התקדימי גרם לסערה בעולם המוסלמי, ועשרות מאמרים פורסמו בנושא בתקשורת הערבית. להלן, באדיבות ממר"י - המכון לחקר תקשורת במזרח התיכון, מבחר מן התגובות.
 

"הגבר איננו מלאך"

רוב הדרשנים המוסלמים דחו, כצפוי, את תפילתה של ודוד. רבים מהם השתמשו בטענה שתהיה מוכרת לישראלים: "קול באישה ערווה". "המכון להלכה איסלמית" בג'דה שבערב הסעודית קרא לגברים שהשתתפו בתפילה שהנהיגה ודוד לחזור על התפילה, שכן המצווה לא התמלאה. הסיבה, לדברי אנשי המכון, היא שלאישה אסור להנהיג תפילה, משום שהגברים יתרכזו בגופה של המתפללת ולא בתפילה.

מידע נוסף סיפק שיח' עבד אל-עזיז בן פוזאן אל-פוזאן, פרופ' באוניברסיטת אל-אמאם בסעודיה, שאמר "אפילו אם אמאם שוגה במהלך התפילה, הנביא אסר על הנשים לומר 'סבחאן אללה' [חס וחלילה] כמו שאומרים הגברים במקרה כזה... על הנשים למחוא כפיים. מדוע? משום שקולן של הנשים רחום מטבעו ומעורר [יצרים] ואין זה ראוי שבשעת הפולחן אנשים יעסקו במחשבות על נשים... מחיאות הכפיים אינן שונות בין גברים לנשים... ולכן הנביא הורה לנשים למחוא כפיים אם האמאם שוגה בתפילה".

דברים דומים אמר שיח' יוסף אל-קרצ'אוי, הנחשב לאיסלמיסט: "התפילה באסלאם אינה כמו בנצרות אשר בה... תחינת האנשים מתקיימת בעמידה. באסלאם יש בתפילה תנועות, עמידה, ישיבה, התכופפות והשתחוות. [אם אישה תנהיג תפילה לגברים] האישה תשתחווה בגופה מול הגברים ומי אומר שהגבר הוא מלאך ולא עולה בדעתו דבר. הדברים אינם מקובלים ואינם הגיוניים".
 

"האמריקנים מפרקים את האיסלם"

טענה שניה נגד התפילות נבעה מהעובדה שהן בוצעו בארצות הברית, על ידי מוסלמים אמריקנים. ביומון המצרי "אל אהראם", כתב ד"ר עבד אל-עאטי מחמד כי "מה שעשתה אמינה ודוד אינו רחוק מן המתקפה האמריקנית נגד הטרור וממלחמת הרעיונות שמפיצים השמרנים החדשים אשר רובם נתמכים על ידי יהודים. עורכי מתקפה זו ביססו את תעמולתם על כך שקבוצות הטרור סילפו את האסלאם וחטפו אותו. זה נכון, אך ניתן היה לצפות שאם כוונותיהם כנות, הם ימהרו לגנות גם את המעשה של אמינה ודוד, משום שגם הוא סילוף של האסלאם וגם הוא חטיפה של האסלאם מצד אנשים אחרים הנושאים את התואר מוסלמים. אולם גינוי זה לא התרחש... תומכי חירויות הדת ועורכי המתקפה נגד הטרור נמנעו מלגנות את אמינה ודוד משום שסילוף האסלאם שביצעה מתאים לגמרי למטרות הפוליטיות של המתקפה האמריקאית".

העיתונאי הסעודי מחמד עלי אל-הרפי כתב ביומון הסעודי "אל-וטן" כי "הסוגייה אינה דרישת הזכויות של האישה המוסלמית. לכל המוסלמים – גברים ונשים - אין ערך בעיני האמריקנים. זוהי ההתחלה של חיסול האסלאם כולו על ידי חיסול הגאווה והכבוד שנותרו במוסלמים. אחר כך יהיה קל להשתלט באופן מלא על ארצותיהם".
 

אחמד מנצור נגד פהמי הוידי

על הטענה האחרונה חזר גם העיתונאי המצרי פהמי הוידי, שכתב כי "היה זה חלק ממערכה נרחבת שמטרתה לפרק את האסלאם - הן בשם הפיכתו למודרני והן בטענה של מאבק בקיצוניות ובטרור", ומתח ביקורת חריפה על מגמות חדשניות בקרב מוסלמים אמריקנים: "באחד מביקורי [בארה"ב] נכחתי בועידה של מוסלמים בשיקאגו שבה ניגש מוסלמי אמריקאי לאחד מחכמי הדת שהשתתפו בועידה ושאל האם ניתן לקיים את תפילת יום השישי ביום ראשון. הוא הצדיק את השאלה באומרו כי זמני עבודתו אינם מאפשרים לו לקיים את תפילת יום השישי ואילו בחופשת יום ראשון יש זמן רב לכך... ברגע הראשון השאלה נראית מצחיקה, אך השואל דיבר ברצינות גמורה... חלקם שאלו אם ניתן להצטרף לאסלאם בתשלומים. כלומר שהאדם יקיים את התפילות בהדרגה ולאחר שיתרגל אליהן יעבור לצום חלק מהזמן ואחר כך יצום את כל חודש הרמצ'אן. לאחר שיסיים את 'חלק' הצום ימלא את מצוות מתן הצדקה ולאחר מכן את העלייה לרגל. מי שנוהגים בכל ענייני חייהם בשיטת התשלומים – החל מקניית מקרר ומכונית וכלה בקניית בית - לא חשבו כי מוזר להציע להעביר את שיטת התשלומים לאופן ההצטרפות לאסלאם".

דבריו של הוידי עורר את זעמו של דר' אחמד מנצור, מוסלמי ליברל, שיצא במתקפה חריפה על הוידי, והאשים אותו בעידוד רצח ובכך שהוא מעודד טרוריסטים: "הוידי מחשיב את הוהאביה בלבד כאסלאם, הוא שולל את [דרכם של] כל המוסלמים האחרים, מאשים כל מי שמתווכח עם הוהאביה באיבה לאסלאם או בפירוק האסלאם ומסית נגדם... הטרוריסטים מתייחסים להסתה של פהמי הוידי כאל חוות דעת הלכתית לרצוח וכך קורה שאינטלקטואלים והוגי דעות מאבדים את חייהם כמו במקרה של ד"ר פרג' פודה [האינטלקטואל המצרי החילוני שנרצח בשנת 1992 על ידי מוסלמים קיצוניים], או שהם נעלמים מבלי שאיש מתעניין בגורלם כפי שקרה לעיתונאי רצ'א הלאל [בעל טור ביומון המצרי "אל-אהראם" שעקבותיו נעלמו באוגוסט 2003], או שהם נאלצים להגר מארצם כמו שקרה לי ו[לאינטלקטואל המצרי שחיבר מחקרים ביקורתיים על הקוראן] חאמד אבו זיד, או שהם צועקים ומוחים בחרדה על הגורל המצפה להם כמו במקרה של [פעיל זכויות האדם ויו"ר מרכז אבן ח'לדון בקאהיר] ד"ר סעד אל-דין אבראהים ואחרים. הקורבנות של פהמי הוידי רבים וביניהם מי שכבר הלך לעולמו ומי שמחכה [למותו]...".

מנצור דחה את הטענות כי תפילתה של ודוד מפרקת את האיסלם: "התפצלות המוסלמים לקבוצות החלה בתקופת חברי הנביא ומלחמת האזרחים הגדולה ואחר כך גדלה והסתעפה. כבר מלפני אלף שנה התפצלו המוסלמים לשלוש קבוצות עיקריות: הסונה, השיעה והצופיות [המיסטיקה המוסלמית] וכל אחת מהקבוצות התפצלה בעצמה לאסכולות ולתת-קבוצות שונות".
 

"הבעיה - קיפאון חכמי הדת"

חלק מהמאמרים, אף שמתחו ביקורת על התפילה הפומבית של ודוד, מתחו ביקורת דווקא על חכמי הדת המוסלמים. ב"אל אהראם" המצרי, כתב עמאד ענים כי "קל להטיל האשמות ולייחס את כל מה שקורה למזימה בינלאומית נגד האסלאם והמוסלמים. יתכן שמשהו מזה קיים במוחם של המתכננים המערביים של הרפורמה באסלאם, אך הבעיה היסודית נשארת אצלנו והיא טמונה בקיפאון שפגע בחכמי הדת שלנו מזמנו של [חכם הדת שהכניס רפורמות לאסלאם ונפטר בשנת 1905] מחמד עבדו ואולי עוד הרבה לפני כן...".

לדבריו, אמנם, הרפורמה באיסלם "מונהגת כיום על ידי חילונים ואנשי אקדמיה שחיו והשתלבו בתרבות המערבית ואחר כך הציגו את שיקול דעתם העצמאי בענייני ההלכה. זאת בשעה שמוסדות הדת מסתפקים בדחייה [של כל רעיון חדש] מבלי לתרום [לפתרון] האתגרים הניצבים בפני המוסלמים ומבלי שיש בקרבם חכמי דת אמיצים האוהבים את אללה ושליחו, אשר יפתרו לאנשים את בעיותיהם על ידי בניית הלכה חדשה ומתקדמת".
 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.