פלשמורה - זה טוב ליהודים?

 
``יהודים שטעו``? פלשמורה בעליית 1998 (לעמ)
``יהודים שטעו``? פלשמורה בעליית 1998 (לעמ)
 
עודכן 19:07 03/02/2005
אלכנסדר גולדנשטיין

העלאת בני הפלשמורה קורעת קרע בין האתיופים לישראלים. מדובר בנוצרים נזקקים, שתפסו טרמפ על חוק השבות. אלכנסדר גולדנשטיין

 
 
 
 
 
העלאת הפלשמורה קורעת את האתיופים מעל הישראלים (לעמ)
העלאת הפלשמורה קורעת את האתיופים מעל הישראלים (לעמ)
ב-31 בינואר החליטה הממשלה להכפיל את מכסת העולים מאתיופיה מ-300 ל-600, מדי חודש. ההחלטה שימחה את בני הפלשמורה שכבר זכו לעלות ארצה. הם מרגישים שנעשה צדק היסטורי, שהחלטתו של הרב עובדיה יוסף משנת 1973 בדבר יהדותם של בני הפלשמורה קיבלה סוף-סוף תוקף ממשי, ושבקרוב יזכו להתאחד עם בני משפחותיהם.

עם זאת, ישראלים רבים אינם יודעים כיצד קורעת החלטת הממשלה קרע בקהילת העולים מאתיופיה, ואינם יודעים שיהודים אתיופים רבים אינם מאושרים כלל מהודעת הממשלה. גם ככה קשה לנו, הם אומרים, ואילו עכשיו הישראלים, שלא מבחינים בין "ביתא ישראל" (יהודים כשרים מאתיופיה) לבין "מרים וודט" ("אוהבי מרים", אמו של ישו הנוצרי, אחד הכינויים לבני פלשמורה) יתרחקו מאיתנו עוד יותר. בחדרי חדרים הם טוענים כי העלאת בני הפלשמורה פוגעת בשילובם של יהודי אתיופיה בחברה הישראלית.

מדינת ישראל היא לא מדינה עשירה. הוצאות הביטחון עצומות, והעלאת עשרות אלפי אנשים מדי שנה היא נטל כבד על התקציב. עם זאת, מדינת ישראל נוסדה בראש ובראשונה כדי לקלוט כל יהודי באשר הוא, ולא משנה מהיכן הגיע. קבוצות רבות בעולם מנסות לנצל את אותה החלטה היסטורית, "חוק השבות", ולהעלות ארצה שזיקתם ליהדות מפוקפקת, כמו למשל שבט מנשה מהודו או נוצרים מסיביר. עדת הפלשמורה ההודית כבר זכתה להכרה של הרבנות הראשית, והם נחשבים ל"זרע ישראל".
 

הפלשמורה - "יהודים שטעו"?

ח"כ פרופסור ויקטור בריילובסקי משינוי מתרעם על כך. בסתיו 2002 טען בריילובסקי כי "ההחלטה להעלות את בני פלשמורה נועדה להביא עדר מצביעים לש"ס" ובביטאון מפלגתו טען כי "מי שמכיר את יחס החרדים ליהודים שהתנצרו, יראה בהחלטתו של הרב עובדיה עניין מוזר".

עם הדברים מסכימה ח"כ קולט אביטל, יו"ר ועדת הקליטה של הכנסת שאמרה לאחרונה כי "כל פעם הרבנים האלה מחפשים מתחת לאדמה ציבורים לעלות לישראל".

אביטל, בריילובסקי ואחרים רואים בהקלה שבהעלאת בני הפלשמורה – צעד פוליטי. ככל הנראה, הם תופשים את ראשי הקהילה, כמו ח"כ לשעבר, אדיסו מסלה ואברהם נגוסו, כאנשים "לא טובים" שמנסים לעזור ל"יהודים שטעו" – כך הם מכנים את התנצרותם של רבים מבני הפלשמורה – או כציניקנים המבקשים לרכוש עוצמה פוליטית, באמצעות דמגוגיה זולה ובכי מזויף מול משרדי הממשלה.

למרות שבארגון הגג של עולי אתיופיה מסרבים להתייחס רשמית לנושא, אומר אחד מראשי העדה האתיופית בישראל כי הבאת בני הפלשמורה – פוגעת ביהודי אתיופיה.
 

רגש הקיפוח מתעצם

להעלות עוד אנשים לפני שהסתיימה קליטת העולים הקודמים? (לעמ)
להעלות עוד אנשים לפני שהסתיימה קליטת העולים הקודמים? (לעמ)
אבל לשאלה היכן ישוכנו העולים ואילו צעדים ינקטו על מנת לשלבם בחברה הישראלית לא קיבלתי תשובה: "בכך יטפל משרד הקליטה", הסיר מעצמו את האחריות אברהם נגוסו. כמו כן, הוא ביקש להפריך את הטענה כי מדובר בגרים: "הרב הראשי (עמאר) פסק שהם (בני פלשמורה שממתינים באתיופיה) יהודים לגמרי, והם חלק בלתי נפרד מהקהילה היהודית".

עם היוודע ההחלטה ופרסום הכתבות בנושא, היה מרתק לצפות בתגובות הגולשים בפורטלים ואתרי חדשות הרבים. רובם המוחלט היה נגד ההחלטה: הם טענו כי האתיופים הם "עצלנים, בטלנים ולא משכילים". כמעט כולם פקפקו ביהדותם של האתיופים, ותהו בקול האם יהיה זה נבון להעלות ארצה עוד עשרות אלפי נזקקים, שיצטרפו למעגל העוני.

מבלי להיכנס לניתוח הסוציאו-אקונומי של עולי אתיופיה, תגובות מהסוג הזה מראות על הניכור בין עולי אתיופיה לישראלים אחרים, בין אם הם ילידי הארץ או עולי חבר העמים, ארגנטינה או צרפת. משרד הקליטה נכשל במשימתו לשלב את בני העדה בחיי החברה של ישראל: מספר הסטודנטים, הקצינים או המנהלים יוצאי אתיופיה נמוך מאוד.

נשאלת השאלה האם זהו צעד חכם – להעלות ארצה עוד אנשים, לפני שהסתיים תהליך הקליטה של אלו הנמצאים כאן. מדבריה של השרה ציפי ליבני אפשר להבין, כי משרד הקליטה סובל אף הוא מהיעדר משאבים, וכאן נשאלת השאלה – האם בעיות התקציב של ישראל לא ידונו את בני הפלשמורה לחיים בשולי החברה, להסתגרות בתוך עצמם? האם לא יתעצם רגש הקיפוח שלהם?
 

תוצר של איוולת

המצב באתיופיה קשה מאוד. עוד לפני חצי עשור טען יוסי שטורם שאם נעלה את כל הממתינים כבר בשבוע הבא, המחנות יתמלאו שוב. כי כאשר יש רעב, ובטנם של הילדים תופחת, והאנשים מסביב מתים ממחלות זיהומיות, יסכימו האנשים לקיים לא רק את תרי"ג המצוות, אלא הרבה יותר.

סוגיה זו טעונה מאוד. שמואל שניצר, מנוחתו עדן, איבד בגללה את פרס ישראל, באומרו על בני פלשמורה כי "יהדות זה לא גרביים. אי אפשר לזרוק כשזה מסריח וללבוש כשזה מכובס". כינו אותו "גזען", אמרו כי זקנותו מביישת את עלומיו; אבל מרבית הישראלים (ויהודי אתיופיה) מסכימים איתו. בני פלשמורה הם לא יהודים, אלא נוצרים, ועל פי סעיף 4א בחוק השבות כל יהודי זכאי לעלות ארצה, למעט מי שהמיר את דתו מרצון. הם, כמובן, טוענים כי נאנסו להמיר את דתם על מנת לשרוד. סוגיית העלתם של עשרות אלפי אנשים לישראל הייתה תלויה אפוא בהוכחת הטענה הזאת, או הפרכתה.

אכן, זהו מתכון נהדר לעוד מצעד איוולת תוצרת מדינת היהודים.
 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.