עשינו לך סדר במה מותר ומה אסור בהיריון

 
עודכן 11:55 13/01/2019

האם אישה בהיריון יכולה לשחק טניס? האם צילום רנטגן באמת מסכן את העובר? ולמה אסור לעבור החלקה ברזילאית בזמן הריון?

 
 
 
 
 
החלקה יפנית כן, החלקות קרטין לא
החלקה יפנית כן, החלקות קרטין לא צילום : shutterstock
 

 

מזל טוב, את בהיריון! את שמחה ומאושרת, אך בטח עולות לך לא מעט שאלות וחרדות ואנחנו פה כדי לענות עליהם.

 

בדיקות וטיפולים רפואיים בהיריון - מה מותר ומה אסור?

  • אולטרסאונד נרתיקי, טיפולי שיניים כולל צילומים וניתוחים דחופים - מותרים והכרחיים
  • צילומי רנטגן ובדיקות הדמיה אחרות - מתבצעים בהתאם לנחיצות רפואית. במקרה של חשד לדלקת ריאות, אין מניעה מצילומי חזה בעלי קרינה בכמות מועטה שאינה גורמת נזק לעובר
  • בדיקות הדמיה אחרות כגון CT - בהתאם לנחיצות רפואית
  • בדיקת MRI - בדיקה ללא חומר ניגוד מותרת בזמן היריון

תרופות בהיריון

 

חשוב לדעת שיש תרופות רבות שאפשר ליטול בהיריון. נשים עם מחלות רקע כגון אפילפסיה, יתר לחץ דם או סוכרת, הנוטלות תרופות צריכות להתייעץ עם רופא מטפל לפני הכניסה להיריון לגבי התאמת הטיפול התרופתי להיריון.

מחלות זיהומיות עלולות לגרום לסיבוכים בהיריון ועל כן חשוב לטפל בהן. גם חום גבוה עלול לגרום לסיבוכי היריון וצריך להורידו.

תרופות שכיחות מותרות:

  • אקמול ואופטלגין להורדת חום ושיכוך כאבים
  • תרופות ממשפחת נוגדי דלקת לא סטרואידלים (נורופן, אדוויל, וולטרן) מותרים עד שבוע 32, אך מומלץ לא ליטול אותן לזמן ממושך
  • תרופות אנטיביוטיות כגון מוקסיפן, אוגמנטין, רוליד וזינט, המשמשות לטיפול בזיהומים בדרכי הנשימה, בדרכי שתן ועוד
  • חיסונים כגון טטנוס, שעלת ושפעת מותרים בהיריון ואף מומלצים על ידי המרכז למחלות זיהומיות
  • ורמוקס (נגד תולעים)

המרכז הטרטולוגי בירושלים זמין לשאלות של רופאים ונשים לגבי תרופות בהיריון: 02-5082825.

 

פעילות גופנית בהיריון

 

לעתים מתעוררת במהלך ההיריון מוטיבציה מוגברת לשיפור אורחות חיים - נצלו זאת! האיגוד הגינקולוגי והמיילדותי בארצות הברית (AGOG) ממליץ על פעילות גופנית בהיריון ומציין כי הסכנות מינימליות והיתרונות מרובים.

לנשים בריאות עם מהלך היריון תקין מומלצת פעילות גופנית מתונה. יש להימנע מפעילות שעלולה לגרום לנפילות או לטראומה לבטן, כגון משחקי כדור ומחבט, ומפעילויות שבהן איבוד שיווי משקל העלול לסכן את האם והעובר (למשל, התעמלות מכשירים ורכיבה על סוסים). כמו כן, יש להימנע מקיק בוקסינג, מאמנויות לחימה למיניהן ומספורט אתגרי. צלילות אינן מומלצות, אך פעילויות גופניות במים כגון שחייה או יוגה במים מומלצות מאוד בהיריון כי הן אינן מפעילות לחץ על המפרקים.

ניתן להמשיך פעילות גופנית שהתבצעה טרם ההיריון תוך הקשבה לגוף וליכולתו. אם האישה לא התעמלה קודם לכן, יש להתחיל בהדרגה ורצוי עם הדרכה מתאימה.

דגש נוסף וחשוב הנו סביבת פעילות בטמפרטורה נוחה; אין להתאמן בתנאים חמים מדי מכיוון שהטמפרטורה של הגוף עולה בזמן הספורט כמו בזמן מחלה. יש להקפיד על שתייה מרובה! אם מופיעות תלונות כגון צירים, דימום, חולשה ניכרת ועוד, יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

 

עבודה מאומצת

 

לגבי ההשלכות המזיקות של עבודה מאומצת על ההיריון, הנתונים בספרות סותרים. יש כמה מאמרים שהראו קשר בין עבודה מאומצת ללידות מוקדמות, ללידת תינוקות קטנים ביחס לגיל ההיריון ולמחלות יתר לחץ דם בהריון. לרוב מדובר בנשים העומדות יותר משמונה שעות ביום, עובדות במשמרות לילה ומרימות משאות כבדים. על כן, מרבית העבודות השגרתיות מותרות בהיריון. מותר לעבוד במשרה מלאה, אך מומלץ להימנע מעמידה ומישיבה ממושכות ולעשות הפסקות יזומות לשינויי תנוחה ולמתיחת הגוף. עבודה במשמרות לילה ושעות נוספות אסורות מחודש חמישי על פי החוק.

 

יחסי מין בהיריון

 

תיאורטית, יחסי מין יכולים לזרז לידה בשל סטימולציה פיזית של הסיגמנט התחתון ברחם, הפרשה של הורמון האוקסיטוצין בזמן האורגזמה הנשית, הפרשת הורמונים מסוג פרוסטגלנדינים בזרע או עלייה בחשיפה לזיהומים. עם זאת, רוב המחקרים לא הראו עלייה בלידות מוקדמות או זיהומים עקב יחסי מין. על כן, לנשים עם מהלך היריון תקין, שאינן סובלות מצירים מוקדמים ואינן חוות ירידת מי שפיר או דימום, מותר לקיים יחסי מין. יש להימנע מלחץ על הבטן בזמן קיום יחסים.

 

טיסות בהריון

 

במהלך טיסה מתרחשת אדפטציה פיזיולוגית של הגוף לגובה: זרימת הדם נפגעת, קצב הלב ולחץ הדם עולים ויש ירידה קלה בלחץ החמצן. נוסף לכך, ישיבה ממושכת ללא תנועה גם כן מעלה את הסיכון להיווצרות קרישי דם, וההיריון כשלעצמו הנו מצב של קרישיות יתר. בגלל סיבות אלו, נשים בהיריון נמצאות בסיכון גבוה לפתח קרישי דם במהלך טיסה. לאישה הרה מותר לטוס אך יש המלצות העוזרות להימנע מקרישי דם:

  • להימנע במידת האפשר מטיסות ממושכות ורבות
  • לקום ולהסתובב אחת לשעתיים לפחות
  • להניע את הרגליים בישיבה
  • להקפיד על שתייה מרובה
  • לשקול גרביים אלסטיות
  • בנשים בסיכון גבוה להיווצרות קרישי דם ניתן לשקול זריקת קלקסאן חד-פעמית לפני טיסה, בכפוף להמלצת הרופא המטפל, כמובן

קוסמטיקה וצבעי שיער

 

נשים רוצות להיראות יפה גם בהיריון! צביעת שיער מותרת בהיריון, וכך גם הסרת שיער וטיפולי פנים. יש ליידע את הקוסמטיקאית המטופלת על ההיריון כי העור נוטה להיות רגיש ובצקתי. יש להקפיד על קרם הגנה מהשמש על מנת להימנע מפיגמנטציה וסימנים על העור. אפשר לחמצן את שיער הגוף. מותר להסיר שיער באינפרה אדום מכיוון שאין פגיעה בעובר, אבל לא כדאי לעשות זאת בשל השינויים ההורמונליים בגוף, הפוגעים באיכות הטיפול.

לגבי החלקות שיער:

  • החלקה יפנית מותרת
  • החלקה ברזילאית אסורה כי היא מכילה פורמלדהיד הידוע כטרטוגני - חומר העלול לפגוע בהתפתחות התקינה של העובר
  • החלקות קרטין - חלקן מכילות חומרים העלולים ליצור אדי פורמלין בזמן החימום, אשר מסוכנים בהיריון
  • כל החלקה אחרת המכילה פורמלין, פורמלדהיד או מתילן גליקול אסורה. יש להתייעץ עם הספר טרם ההחלקה

ספא וטיפולים משלימים

  • עיסויים - מותרים, אך לא חזק מדי ואצל מטפלים מורשים. לעיתים העור נוטה להיות רגיש ובצקתי
  • אמבטיות חמות, ג'קוזי וסאונה - מותרים, אך לפעמים הרחבת כלי הדם עלולה לגרום לירידת לחץ דם ולחולשה. לפי דיווחים מסוימים בספרות המקצועית, חשיפה לחום גבוה, במיוחד בתחילת ההיריון, יכולה לפגוע בהתפתחות העובר ולגרום להפלות. ועל כן, אם המים בטמפרטורה גבוהה מדי, מומלצת שהות קצרה בלבד
  • דיקור סיני - הדיקור יעיל לבעיות הקשורות בהיריון, כגון בחילות בוקר, עייפות וכדומה, ומותר בכל שלבי ההיריון
  • שיאצו וטווינא יעילים לכאבי גב ומותרים בחצי השני של ההיריון
  • כירופרקטיקה - מותרת בכל שלבי ההיריון
  • רפלקסולוגיה - מותרת רק לקראת סוף ההיריון (משבוע 32-30 לערך) ומשמשת כטיפול הכנה ללידה, מכיוון שהיא מרככת את שרירי רצפת האגן

תזונה בהיריון

 

תזונה נאותה ומגוונת בהיריון חשובה מאוד על מנת לספק לגוף את המרכיבים החיוניים לבניית העובר ולאם. נושא זה חשוב במיוחד בשל רגישות ההיריון לזיהומים כגון ליסטריה, סלמונלה וטוקסופלסמה גונדי.

התזונה בהיריון אינה שונה בהרבה מתזונה רגילה, אך יש לשים יותר דגש על אכילה מגוונת של ירקות ופירות ועל צריכת גבוהה יותר של חלבונים, פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים. יש להקפיד על שתייה מרובה, על שטיפה טובה של הירקות והפירות ועל נטילת ויטמינים וברזל לפי המלצת הרופא.

לנשים המתחילות היריון במשקל עודף - מותר ומומלץ לעשות דיאטת הרזיה על מנת להפחית סיבוכי היריון, אך יש לעשות זאת בייעוץ דיאטנית ותחת מעקב צמוד.

 

מזונות ומשקאות שאינם מומלצים בהיריון:

  • קפה - מותרת שתייה לא מוגזמת של עד שלוש כוסות. שתייה מוגברת, יותר מחמש כוסות ביום, קשורה להפלות ומשקל לידה נמוך
  • דגים מעושנים ומאכלי ים לא מבושלים כגון צדפות
  • כל המאכלים המבושלים בטמפרטורה שהיא מתחת ל-70 מעלות לא מומלצים כי חיידק הליסטריה אינו מושמד
  • סושי - יכול להכיל בתוכו חיידקי ליסטריה. גם סושי צמחוני או עם דג מבושל שנקנה בסושיות נחתך על אותו קרש ובאותו סכין ועל כן אינו מומלץ
  • מוצרי חלב שלא עברו פסטור וירקות שאינם רחוצים כראוי גם כן עלולים להכיל חיידקי ליסטריה
  • בשר נא או מבושל חלקית כגון סטייק מדיום רר או קרפצ'ו
  • מוצרים המכילים ביצים לא מבושלות או מבושלות למחצה כגון מוס, ביצת עין או מיונז ביתי, בשל חשש מהימצאות חיידק הסלמונלה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הכותבת היא ד"ר מיכל אלבז, רופאה בכירה באגף לגינקולוגיה ומיילדות, מרכז רפואי מאיר

 

 

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.