ברקוד • "נטו הוזלות" - באילו מוצרים הרפורמה הצליחה, ומדוע?

 
עודכן 21:51 02/04/2018

יצאנו לבדוק איפה המהפכה של שר האוצר אכן משמעותית, היכן ממש לא, והאם יש תקווה לירידת מחירים בעתיד. "במקום שאין תחרות הצרכנים מקבלים פירורים מההוזלה"

 
 
 
 
 

בתחילת השנה הכריז שר האוצר, משה כחלון, על תוכנית "נטו הוזלות", שמטרתה, בין היתר, להוזיל משמעותית את מחירי מוצרי החשמל השונים. זאת, באמצעות הפחתת מיסי קנייה ומכסים.

 

למעלה משלושה חודשים לאחר מכן, נראה שהרפורמה לא השפיעה על המוצרים היקרים בשוק, אלא בעיקר על מכשירי החשמל הקטנים והקלים. מחירי הסמארטפונים למשל, ירדו בתוך פחות מיומיים ב-15%, וכן מחירי ערכות הקריוקי, מערכות סטריאו, רדיו-שעון, רדיו-דיסק, דיסקמנים ועוד. מחירי הרמקולים והאוזניות ירדו ב-7%.

 

 
מקררים
מקררים צילום : חדשות עשר
 

במוצרים הגדולים יותר, ומן הסתם גם אלה היקרים, הירידה שנרשמה לא הייתה משמעותית כלל. מחירי המקררים והתנורים למשל, ירדו באחוז אחד בלבד. זאת, למרות הוזלה של 12% על המכסים, שניתנה על ידי משרד האוצר.

 

"במקום שיש תחרות ויש אלטרנטיבה", הסביר תמיר בן שחר, מנכ"ל ובעלי חברת "צ'מנסקי בן-שחר ושות'", "השחקנים מבינים שאם הם לא יורידו את המחירים, אנחנו נלך ונקנה את זה במקומות אחרים. במקום שאין תחרות, מי שמרוויח מההוזלה הם היבואנים והקמעונאים. אנחנו הצרכנים במקרה הטוב מקבלים פירורים קטנים מההוזלה הזאת".

 

"אני חושב שיש לנו רפרנס חזק מאוד - אמזון", מספק הסבר נוסף לתופעה רונן ברקוביץ', מנכ"ל "ביקונקט", יבואני מוצרי אלקטרוניקה, "היינו צריכים סוף כל סוף באמת להתחרות, דבר שבמקררים למשל לא תקף. אתה לא תביא מקרר מאמזון. איך הוא יגיע?"

 

אולם, גם במוצרים האלה, ישנה תקווה להורדת מחירים בעתיד הלא רחוק. במשרד האוצר קצבו את הרפורמה כפיילוט לשנה, ואיימו כי כל קטגוריה שבה ההפחתה לא תגולגל במלואה אל הצרכנים, תאבד את ההטבה. לכן, ההערכות הן שעד סוף שנת 2018 כל החברות יישרו קו עם הורדת המחירים.

 

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.