ראשי ערוץ 10 צרו קשר על אודותינו
 
 
 
 
 

להיות כמו נמו: שחיית פעוטות

 
עודכן 11:27 27/07/2017

האם שחיית תינוקות היא גימיק? מתי כדאי להתחיל ללמוד לשחות? איך צריך לחשוף את הילדים למים מבלי שיפחדו מהם?

 
 
 
 
 
צילום : שאטר סטוק
 

התינוק גדל במים במשך 9 חודשים ולכן המקום הטבעי לו אחר כך הוא מים. מהבטן ועד גיל שישה חודשים עדיין קיים אצל הפעוט "רפלקס הנשימה", אשר פירושו שהפעוט אינו בולע מים במשך כמה שניות כאשר מצלילים אותו. מהרגע שהפעוט נולד, ההורים פעמים רבות רוצים להשקיע בו ולא משנה באיזה תחום - החל הציורי קיר בחדרי תינוקות ועד למוצרים כמו מחמם מגבונים. אנו מושפעים מלחץ חברתי ורוצים ללמד את הילד לשחות כבר בתחילת דרכו כאדם, אך עולה השאלה האם השחייה חשובה בגיל שלושה חודשים או סתם גימיק?

 

ישנם הורים הרואים את שחיית הפעוטות כגימיק. זה מצטלם מצוין וניתן לשלוח את התמונה לכל המשפחה, אבל האם הפעוט באמת מוכן לשחייה ולצלילה? התשובה היא ששחייה יכולה לשנות את אורח חייהם ושל ילדיהם מקצה לקצה. מלבד ששחיית פעוטות מחזקת את השרירים, מפתחת את מערכת הנשימה של הפעוט ועובדת על הקואורדינציה של הילד, חוג שחיית פעוטות מחזק את הקשר עם ההורה. בזמן לימודי השחייה, ההורה נמצא באופן טוטאלי עם הילד ואינו מוסך על ידי גורמים חיצוניים כמו טלפון או טלוויזיה. ילד שיודע לשחות כבר בגיל 3 נמצא ברמה אחת מעל כולם - כף רגלו יותר אלסטית, הנשימה מפותחת יותר, חגורת הכתפיים שלו חזקה יותר וכן הכישורים החברתיים שלו מפותחים יותר.

 

השחייה היא לא גימיק, היא 'LIFE SAVER' ומתנה להורה וילד. 70% מהילדים עד גיל 6 סובלים מחגורת כתפיים חלשה עוד לפני ההיחשפות לתופעת הסמארטפונים ולכן חשוב לחזקה כבר מהילדות. בשחייה, בניגוד לשאר סוגי הספורט, הפעוט מזיז את כל שרירי הגוף במקביל תוך כדי התנגדות המים ובכך מחזק את גופו.

 

מחקרים מוכיחים כי אצל פעוטות קיים "רפלקס הנשימה" עד גיל חצי שנה, אשר מאפשר לפעוט לא לבלוע מים כאשר מצלילים אותו ולכן הורים רבים נוטים כבר בגיל הרך להצליל את הפעוט. רבים אינם מודעים לכך שהצלילה עד גיל שנה אינה חשובה כלל ואף קיים סיכוי של 50% בו הילד יסבול מפחד מים כתוצאה מלימודי צלילה מוקדם מידי.

בלימודי השחייה של הפעוט יש לשים דגש על שלושת האלמנטים: חגורת הכתפיים, אלסטיות בכף הרגל ובנשימה, כאשר הצלילה היא רק "התחרות".

 

ההמלצה היא להתחיל את לימודי שחיה באופן מסודר כמה שיותר מוקדם אך יש להתחיל קודם לכן בתרגול במקלחת עד שמגיעים ל-30 דקות שחייה באמבטיה. לאחר מכן הילד יהיה מוכן לשחייה. הכלל החשוב ביותר הוא לא להפסיק עד שהילד שוחה 25 מטר לבדו.

 

כאשר אנו לוקחים את הילד לחוג שחייה אנו מאפשרים לגוף הילד להבנות בצורה נכונה. הילד בונה את השריר שלו כשריר ארוך המאפיין שחיינים ובעקבות כך, יוכל הילד בעתיד לעסוק בריצה וברכיבה על אופניים בקלות יתרה. תינוקות ששחו מגיל שלושה חודשים יותר חזקים ברוב ענפי הספורט. כמו כן, שחייה גורמת לשלד להבנות בצורה טובה יותר, גמישות כף הרגל הינה חזקה יותר וננפח הריאות גדול יותר.

 

כדאי להצליל את הילד רק כאשר הוא מוכן. אחרת, אין מה למהר ואף רצוי להתייעץ עם צוות מקצוע על התזמון הנכון. חשוב לדעת שניתן להתחיל את לימודי השחייה בכל גיל, גם אם הילד עבר את גיל שנה. ההסתגלות למים ולצלילה אינה משתנה.

 

 

השלבים בהצללת הילד

בשלב הראשון - גם אם הילד מוכן, אין מה להצליל אותו לפני שהיה לפחות 4 שיעורים במים.

  • בשלב השני - ניתן לילד להרגיש את המים על הפה.
  • בשלב השלישי - נרטיב את הראש והפנים עם מים באופן קבוע ונחייך אליו כאשר המים מטפטפים מראשו על העיניים.
  • בשלב הרביעי - ניתן לו סימן של ספירה עד שלוש, ואז נצלול איתו תוך כדי הרמה.
  • בשלב החמישי - נצליל אותו רק עם הפנים במים.
  • בשלב השישי - הצללה מלאה ובסיום תמיד חיוך של ההורה, הרמה והורדה קלה ולהגיד לפעוט "כל הכבוד!"

 

בנוסף, בניית התזונה של הפעוט לפני ואחרי שיעור השחייה על מנת לחזק את השרירים ואת המערכת החיסונית היא חשובה. כל ילד הוא שונה ועלינו כהורים להיות ערים אליו ולצרכיו. מצד אחד ההורה רוצה שיהיו לפעוט אנרגיות לשיעור וכן אם התינוק יהיה רעב, הוא יבכה ולא יהנה מהמים ומהשיעור. מצד שני, ההורה לא רוצה להעמיס אוכל על הילד לפני פעילות גופנית. ההמלצה היא לנסות להאכיל אותו 30 דקות לפני השיעור בכמות קטנה על מנת שלא יפלוט. במידה והילד ממשיך להיות רעב, ניתן ורצוי להאכילו גם תוך כדי השיעור בכמות מועטה, ואז לחזור למים.

ילדים שמתמידים בשיעורי השחייה לא ירגישו רעב במהלך השיעור גם אם אכלו שעתיים לפני אך האפקטיביות של השיעור תרד ב- 20%. חייבים לתת לפעוט לאכול ממש בסיום השיעור, לפני שהוא נרדם כיוון השילוב של האוכל והשינה שמלווה לכך גורמת לבנייה של השריר בצורה האופטימאלית ולחיזוק המערכת החיסונית. ילד שנרדם לפני שאכל עלול להצטנן ולהתקרר כיוון שהגוף לא מקבל את האנרגיה הדרושה להתאוששות לאחר השיעור כדי לבנות את השריר.

 

טיפ אחרון להורים המתבלטים: קיימת נטייה לדחות את פעילות השחייה ולא להתמיד בתדירותה, דבר הגורם לילדים לחוסר אהבה למים. שלושה חודשים הם הזמן הנדרש לילד להסתגל למים ובמידה ולא מתמידים במשך שלושה חודשים אלו, ההורה יוצר אצל הילד אנטי ופחד למים.

 

**הכותב הינו מומחה להידרותרפיה, בעלים של רשת מרכזי "עולם המים" ומייסד שיטת השחייה WEST.

 

 
שחייה התפתחותית
שחייה התפתחותית צילום : עולם המים
 
  
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.