"מקדונלד'ס אאוט": האטרקטיביות של ארה"ב בשפל, צרפת מובילה

 
עודכן 18:09 19/07/2017

"עוצמה רכה" ביחסים הבינ"ל מבטאת את היכולת של מדינה להשפיע על מדינות אחרות, שלא באמצעות כפייה. העולם שעבר "אמריקניזציה" עם ה"קוקה קולה" וה"אפל", רואה בצרפת של מקרון מקום מושך יותר, מול ה"אמריקה בראש" של טראמפ, כך על פי מחקר חדש

 
 
 
 
 

בווידאו - חוקי ההגירה של הנשיא טראמפ נכנסו לתוקף: "נהפוך את אמריקה לבטוחה שוב"


 

סופה של ה"אמריקניזציה"? אחד המונחים הידועים ביחסים הבינלאומיים הוא ה"עצמה הרכה",  שטבע הפרופ' למדעי המדינה ג'וסף ניי. העצמה הרכה מתייחסת ליכולת של מדינה להשפיע על מדינה אחרת על ידי האטרקטיביות שלה, ולא באמצעי הכפייה, הצבאיים והכלכליים.


בחזונו ראה ניי מקור עולמי עיקרי אחד לעצמה הרכה - ארה"ב. "מקדונלד'ס", "קוקה קולה", "דיסניוורלד", "אפל", ועוד שורה של מותגים אמריקניים מובהקים ששינו את העולם, לא פחות. אלא שכעת נראה שארצות הברית מאבדת את הבכורה, לטובת מדינות אירופה.

 

>> לכתבות נוספות בנושא:

מקרון מציג - שוויון מגדרי: ייצוג שווה בין גברים לנשים בקבינט

טראמפ הודיע רשמית: "ארה"ב פורשת מהסכם האקלים"

תביעה נגד טראמפ: חוסם אנשים בטוויטר ופוגע בחופש הביטוי


על פי מדד "The Soft Power 30" המתפרסם כל שנה על ידי מכון "Portland Communications" האמריקני ונחשף אתמול (שלישי), ארצות הברית נמצאת במקום השלישי בלבד, אחרי צרפת ובריטניה. במקומות הרביעי והחמישי נמצאים גרמניה וקנדה, ואחריהן יפן, אוסטרליה, שוודיה, והולנד. ישראל לא מדורגת ברשימה.

 

 
"רוכב על גלים של פופולריות". מקרון
"רוכב על גלים של פופולריות". מקרון צילום : רויטרס
 

חמישה מקומות טיפסה צרפת מהשנה שעברה, לאחר בחירותו של מקרון, כאשר הטענה היא שהשינוי העצום בדיפלומטיה שהנחיל הנשיא הנכנס, הביאה בין השאר לשינוי החריג בתדמיתה. "מקרון רוכב על גל של פופולריות, הן הפינימית והן הבינלאומית", נכתב במחקר.

 

ארצות הברית לעומת זאת, כך על פי הבדיקה, עשתה תהליך הפוך. קמפיין ה"אמריקה בראש" של הנשיא טראמפ, ויציאתה המתוקשרת מהסכם האקלים, הרעו עם תדמיתה כלפי חוץ. "עליית טרמפ עלולה להתפרש כאיום על ה'עוצמה הרכה' של ארצות הברית, בשל הרטוריקה הפופוליסטית שלו", נכתב עוד.


תהליך דומה, אם כי מתון יותר, עשתה גם בריטניה, שבדוח הקודם הגיעה למקום השני. גם כאן הבדלנות, וה"ברקזיט", היציאה הצפויה מהאיחוד האירופי, נתנו את אותותיהן. על מנת לבחון את ה"עצמה הרכה", שאלו החוקרים תושבים מאזורים מכל רחבי העולם שאלות לגבי האטרקטיביות של המדינות השונות. בין השאר נגעו השאלות לנושאים תרבותיים, למטבח המקומי ולמדיניות החוץ.

 

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.