ראשי ערוץ 10 צרו קשר על אודותינו
 
 
 
 
 

סרט מתח: כיצד מתמודדים עם סטרס?

 
עודכן 10:16 03/07/2017

סטרס, ובעברית מצב דחק, הפך לחלק בלתי נפרד מחייה של החברה המודרנית. מה עושים כדי להתמודד איתו בצורה יעילה?

 
 
 
 
 
צילום : fortolia
 

 

נפתח בחדשות הטובות: סטרס, בניגוד לשם הרע שיצא לו, הוא נורמטיבי. הוא בילט אין בהוויה שלנו. הבעיה מתחילה כאשר ההתמודדות שלנו איתו אינה יעילה. "ברגע שהגוף נמצא בסטרס הוא משפיע על מספר מערכות", אומרת רויטל אורדן, אחות פסיכיאטרית ורכזת ארצית סיעוד בריאות הנפש, מאוחדת. "כאשר אנחנו בסטרס אנחנו מרגישים דפיקות לב, כאב ראש, לחץ בחזה, קשיי נשימה, מתח שרירים ועוד, והיכולת להתמודד עם מחלות גופניות פוחתת. ברגע שאנחנו מפחיתים את הדחק, אנחנו יכולים לבוא ולומר: אנחנו תורמים לבריאות שלנו. זה מעגל רשע. כשאתה בדחק הבריאות שלך מידרדרת. כשאתה מידרדר בריאותית אתה בדחק. אפשר גם ליצור היפוך של המעגל. זה לא תחליף לבדיקות רופא, אבל זה בהחלט חלק מהעניין. הבריאות הנפשית, אם נפעל נכון, יכולה להשתפר".

 

איך עושים את זה? "פיתוח חוסנים ומקורות תמיכה הוא הדבר החשוב ביותר, לפני שהמשבר מגיע", אומרת אורדן. "ככל שאדם הוא בעל מודעות גבוהה יותר, קשוב יותר לצרכיו ולעצמו ברמה הכי בסיסית של הרגלי חיים, כלומר יודע מתי לקחת את הזמן לעצמו, לא להעמיס על עצמו עוד ועוד פרויקטים בעבודה, מקפיד על תזונה מאוזנת, על שעות שינה ועל זמן שכולו פנאי, ובאופן כללי יודע מה עושה לו טוב יותר או פחות, כך הוא יוכל להתמודד בצורה יעילה יותר. כל אחד צריך לדעת איך לנהל את חייו בצורה האופטימלית ביותר. לעומת זאת, חוסר שעות שינה, אכילת יתר או חסר, שימוש באלכוהול או בסמים מפחיתים מהיכולת שלנו להתמודדות טובה". 

 

 

ואם אנחנו מדברים על אוכל מנחם או על דרינק פה ושם?

"כשאת יושבת עם הגלידה אחרי פרידה קשה ומדברת עם חברה טובה, האפקט הוא חיובי. אם את יושבת עם עצמך עם דלי גדול של גלידה וקצפת זה פחות טוב. הכל עניין של מינונים. אם הרגלי החיים מאוזנים, חזקים וסתגלניים, היכולת להתמודד בזמן משבר גבוהה יותר. המניעה הראשונית היא יצירת מציאות שבה הרגלי החיים מאוזנים יותר".

הנוסחה, אומרת אורדן, פשוטה מאוד. "שימי על כפות המאזניים דחק מצד אחד ומצד שני חוסנים אישיים, ומקורות תמיכה חיצוניים פורמליים ובלתי פורמליים. 'חוסנים אישיים', כלומר תכונות ויעדים אישיים, תחומי עניין, אמונה, מוטיבציה, אינטליגנציה, אופטימיות ותקווה. מקורות תמיכה הם חברים, משפחה, עמיתים לעבודה, גורמי טיפול, ארגונים ועמותות סיוע. אם הטריגר או גורם הדחק גבוה ואין מקורות תמיכה וחוסנים, ההתמודדות פחות יעילה. נוסיף לנוסחה את הגורם הביולוגי, וקיבלנו את התמונה כולה".

 

מדברים הרבה על חשיבה חיובית. יש דבר כזה?

"תלוי את מי שואלים. אני חושבת שצריכים להיות מאוד זהירים בהגדרה של מהי חשיבה חיובית. חשיבה חיובית כיום, כששואלים את העם, היא 'תחשוב טוב יהיה טוב'. אם באים בצורה לא מיומנת לחבר או חברה במצב דחק, החשיבה הזו עלולה לגרום להם לחוות תחושה של ניתוק, שלא מבינים אותם. הרי אי אפשר להבטיח שיהיה בסדר, כי אין לנו מונופול על דבר".

 

מה כן?

"בצורה מאוד זהירה לבוא ולנסות לצאת ממקום של ראיית מנהרה. במצב של דחק אנחנו רואים הרבה פעמים אפשרות אחת לפתרון הבעיה, כשיש הרבה יותר מפתרון אחד לכל התמודדות. הרעיון הוא לעודד לראיית מניפה, לראות את התסריטים היותר חיוביים וגם את החלופות האחרות לפתרון הבעיה. לבדוק: איפה המקום שלי בשינוי? איפה אני יכול לקדם את העניינים, זה מקום של מסוגלות והעצמה, שיכול בצעדים קטנים לקחת חלק פעיל בשינוי".

 

לקחת את גורלך בידיך.

"אני נמנעת מסיסמאות מפוצצות כי אני יודעת כמה קל לדבר וקשה לעשות. אם תגידי לאדם במשבר 'קח את גורלך בידך', הוא יאמר: 'קל לך לדבר'. אם תבקשי ממנו את התסריט ולנסות למצוא כמה חלופות, הוא יוכל למנות בהתחלה את התסריטים הפסימיים, אבל בחשיבה משותפת יוכל להרחיב את הראייה שלו, לראות מה היעדים שלו, איזה צעדים, אפילו קטנים, כדי לקחת חלק ולהיות פעיל ולקדם את הרצונות שלו. זו אמירה שאפשר יותר להתחבר אליה ולהגיד: את זה אני יכול לעשות. זו חשיבה חיובית לטעמי, שבה אדם יכול לראות את המקום הפעיל שלו ואת התקווה. כשמחברים את התקווה ליעד אישי ולחיים היומיומיים, זה יכול לקרות".

 

 
צילום : שאטר סטוק
 
  
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.