כביש החוף: מי גונב את חופיה של ישראל?

 
עודכן 21:50 02/04/2017

מתוך 198 ק"מ של רצועת חוף בארץ, רק רבע נתונה לרשות הציבור. השאר נוכסה לצרכים כלכליים, ביטחוניים, או לשימוש בלעדי של יישובים ורשויות מקומיות. על מעט החוף שנותר מאיימים פרוייקטי נדל"ן, זיהום סביבתי, ושאר סכנות שגוזלות את החופים מהציבור הרחב. פרק ראשון בסדרת הכתבות

 
 
 
 
 

 

 

 

בישראל קיימים 198 קילומטרים של רצועת חוף הים התיכון, אך רק 53 מהם פתוחים לשימוש של כלל הציבור. כיצד נוצר מצב שרוב חופי ישראל סגורים לשימוש של תושבי המדינה?

 

50 ק"מ נתונים בשימוש הנמלים, מפעלים ומערכת הביטחון, על 80 ק"מ קיימת מבני מגורים או שהם משועבדים לבנייה עתידית, ועל 15 קיימת בנייה כפרית. כך נוצר מצב שרק 25% מרצועת החוף בישראל נמצאת בשימוש הציבור הרחב. בשנת 1948 היו לכל תושב בממוצע 31 ס"מ של חוף, כיום - יש רק 2.5 ס"מ חוף לכל תושב בממוצע.

 

>> כתבות נוספות בחדשות 10:

פרסום ראשון: ארבע ספינות האבטחה שרכשה ישראל יעלו 50% יותר מכפי שסוכם

סערת הצוללות: נתניהו ניסה לקדם עסקאות נוספות עם גרמניה
האיש שהוחלף במיקי גנור למקורביו: "נאמר לי שאיתי לא יקנו יותר צוללות מהגרמנים"

 

נהריה היא דוגמא חיה למצב עגום זה. כקילומטר מרצועת החוף סגורה ומלאה בכלים כבדים, עשרות עובדים בחליפות איטום ושלטי אזהרה. בשנות החמישים פעל בצמוד לשפת הים מפעל לייצור אזבסט. המפעל כבר לא קיים, אך נזקיו הופכים את החוף לבלתי שמיש לבני אדם ומסוכן. במקום שתושבי העיר יהנו מהים, רצועת החוף שלהם סגורה ומזוהמת.

 

 
המפעלים סגרו חלקים גדולים מחוף הים. אזור מפרץ חיפה (ארכיון)
המפעלים סגרו חלקים גדולים מחוף הים. אזור מפרץ חיפה (ארכיון) צילום : חדשות 10
 

בחיפה מצב העניינים דומה. חלקים גדולים של רצועת החוף נסגרו בידי מפעלים שונים. חומות בטון מגיעות ממש עד לקו המים. "במקום שהחוף יהיה חופשי לטובתו של הציבור - הוא סגור", סיפר מוטי בליצבלאו, פעיל סביבתי, "היום אני לא יכול לעבור, אף אחד לא יכול לעבור פה. חיפה נותקה מהים".

 

באכזיב אלו לא מפעלים הגוזלים את החוף מהתושבים אלא בניית בנייני יוקרה על קו החוף, על אף מחאת תושבי נהריה שנלחמו בבנייה. ד"ר צבי צביאלי, ראש תוכנית המוסמך בניהול משאבי יפ במרכז האקדמי רופין, הסביר את התופעה: "חופים רבים לא ניגשם לציבור. הסיבה היא שיישובים, קיבוצים ומתקנים מנכסים להם את קטעי החוף ומונעים את הגישה מהכלל".

 

בקצב הבנייה לאורך כל חופי ישראל, קשה לדעת מה יישאר בשנים הקרובות מהמעט שקיים, ולאן יוכלו תושבי ישראל לברוח מהרעש והבניינים. כפי שחוזה אחת מתושבות נהריה שראתה את חוף אכזיב הופך לאתר בנייה, "זה כבר לא יהיה אותו דבר".

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.