ממתקי חלב - מה באמת יש במעדני החלב

 
עודכן 09:37 16/05/2016

הידעתם שבכל גביע מעדן חלב יש כשלוש-ארבע כפיות סוכר? כמות הקלוריות במעדני הילדים גבוהה פי 2-4 לעומת כמות הקלוריות ביוגורט ואם אתם מאלה שדוחפים לילדים מעדני חלב בגלל ערכם התזונתי, אתם יכולים באותה מידה לדחוף להם שתיים וחצי שורות מטבלת שוקולד

 
 
 
 
 

כולנו מכירים את זה. לעמוד מול מקרר מעדני החלב בסופר, להתלבט, לחפש, לבדוק, לקרוא, למשש ועדיין - לא לדעת באמת - איזה מעדן חלב שוקולד, אם בכלל, מתאים לקטנטנים שלנו. יצאנו לבדוק את מעדני החלב המובילים והנפוצים ביותר על המדפים, והמסקנות עגומות.

רוני גוטליב, דיאטנית קלינית (Bs c RD), מנהלת הסברה רפואית פלוריש-הדס, בחנה את המוצרים ומסבירה: "ראשית, חשוב לציין כי ההשוואה מתבססת על כמות חלבון, סידן, נתרן וסוכר בכל אחד מהמעדנים והדירוג מתייחס להבדל בין המעדנים מבחינת רכיבים אלו בלבד ללא קשר לטעם, איכות החלב, חומרים משמרים וכו'. שנית, אציין כאן כי ההבדלים בין המעדנים מאוד קטנים. חשוב לדעת אותם - אבל לא חשוב להילחם על מעדן מסוים עם הילד בגלל הבדל כזה או אחר. דרגתי את המעדנים לפי דרוג מיוחד שלי, כדיאטנית קלינית וכאמא".

"חשוב לציין כי אין כאן מקום ראשון, בינוני או אחרון - כל המעדנים מאוד דומים עם הבדלים קטנים. לאחד יותר סוכר, לאחר פחות חלבון, באחד יותר נתרן ובאחר יותר שומן - אבל ההבדלים מאוד מינוריים".

 

 

עדי פלג, דיאטנית תינוקות וילדים (B.Sc) ויועצת הנקה (IBCLC), מוסיפה: YOLO" ו-מו שוקולד קצפת מכילים את כמות הקלוריות הגבוהה ביותר מבין המעדנים אותם בדקנו, תכולת השומן בהם גבוהה יחסית למעדני חלב (מעל 5% שומן) וכמות הסוכר המוספת להם עומדת על כ-3-4 כפיות לגביע".

 

 
YOLכמות קלוריות ותכולת השומן גבוהות
YOLכמות קלוריות ותכולת השומן גבוהות צילום : יח"צ
 

"קרלו שוקולד ו-מו מעדן חלב בטעם שוקולד מכילים פחות קלוריות, גם להם מוסף סוכר בכמות לא קטנה, 3-4 כפיות סוכר לגביע, אך הם דלי שומן (מתחת ל- 5% שומן). מעדן תנובה 0% שומן מכיל ממתיקים מלאכותיים וממתיק אלכוהולי והוא דל שומן - במעדני המבוגרים אשר משווקים כ'דיאטטיים' לרוב מוספים ממתיקים מלאכותיים וממתיקים אלכוהוליים אשר בכמויות גדולות עלולים לגרום לאי נוחות במערכת העיכול".

 

 
עם סוכר אבל עם פחות קלוריות ושומן
עם סוכר אבל עם פחות קלוריות ושומן צילום : יח"צ
 

ד"ר אתי נחשון ph.D, נטורופטית ומנכ"ל חברת Neal's Yard Remedies בישראל מצטרפת ומדרגת את המעדנים מהטוב אל הפחות טוב:

"הטובים הם מעוטי הקלוריות והנתרן ועתירי סידן בשילוב ויטמין D - מעדן דני, מו מעדן חלב בטעם שוקולד, מו עם קצפת וקרלו שוקולד. הפחות טובים: מעדן תנובה מופחת קלוריות - ללא שומן, ללא ויטמין D, אין ספיגה טובה ויש תחליפי סוכר שאינם בריאים. גם YOLO עתיר קלוריות וסוכר ודל בסידן".

 

 
הטובים: מעוטי הקלוריות והנתרן ועתירי סידן בשילוב ויטמין D
הטובים: מעוטי הקלוריות והנתרן ועתירי סידן בשילוב ויטמין D צילום : יח"צ
 
מעדן תנובה מופחת קלוריות – ללא שומן, ללא ויטמין D, אין ספיגה טובה ויש תחליפי סוכר שאינם בריאים. גם Y
מעדן תנובה מופחת קלוריות – ללא שומן, ללא ויטמין D, אין ספיגה טובה ויש תחליפי סוכר שאינם בריאים. גם Y צילום : יח"צ
 

האם יש למעדני חלב בטעם שוקולד ערך תזונתי ממשי?

עדי פלג: "מעדני חלב, בגלל תכולת הסוכר והקלוריות הגבוהה שבהם, יכולים להוות חטיף/ממתק ולא מומלץ להתייחס אליהם כאל ארוחה בפני עצמה או כחלק מארוחה מזינה".

רוני גוטליב: "יש ערך תזונתי לכל מאכל, אולם אם השאלה לגבי ערך בריאותי, אז אדגיש שעדיף לאכול יוגורט עדין לא ממותק וללא תוספות, מאשר מעדן שוקולד. חלק מהמעדנים מכילים ויטמין D  וכמות סידן יפה אשר מוסיפים לתכולה התזונתית וזה בונוס חמוד למוצר. צריך להתייחס אליהם כמו כל ממתק או מאכל אחר בתור ארוחת ביניים והם דווקא מתאימים למאכל בין הארוחות כשמחפשים "צ'ופר מתוק". אולם, יש לזכור שעדיף לבחור ארוחת ביניים מופחתת סוכר או בריאה יותר כמו פרי/קרקר עם סיבים או כריך מחיטה מלאה עם ממרח לא מסוכר".

ד"ר אתי נחשון: "מעדני חלב הם ממתק לכל דבר. אומנם יש להם ערך תזונתי, אך כמות הסוכר, המייצבים והחומרים שמתווספים אליהם גורמים לנזקים רבים לבריאות".

 

 

למה שווה ערך מעדן חלב ממוצע?

שווה לקערת קורנפלקס בטעם שוקולד עם חלב
שווה לקערת קורנפלקס בטעם שוקולד עם חלב צילום: abeautifulmess.com

 

עדי פלג: מעדן חלב אחד יכול להיות שווה ערך קלורית לפרוסת לחם מדגנים מלאים + 1/3 קופסת קוטג' 5% שומן + 1 פלפל אדום, או לחבילה קטנה של חטיף בוטנים + 2 קוביות שוקולד.

רוני גוטליב: מעדן כזה שווה ערך לכ-200 קלוריות. כלומר, שווה ערך לכ-4 פירות קטנים, כריך קטן עם ממרח גבינה, או 3-4 עוגיות קטנות.

ד"ר אתי נחשון: מעדן חלב דומה לקערית קורנפלקס בטעם שוקולד עם חלב. ניתן להחליף אותו בפרוסת לחם מלא עם טחינה ודבש ואז נרוויח את הערך התזונתי ואת הטעם המתוק - ללא התוספים.

 

 

האם מותגים שמכוונים למבוגרים, שונים ממעדנים שמכוונים לילדים?

 

עדי פלג: "מבחינת כמות הסוכר והשומן הם דומים מאוד למעדני ילדים".

רוני גוטליב: "המעדנים המכוונים למבוגרים מיועדים לחך של האדם המבוגר ומתבססים יותר על  טעם שוקולד מריר. מבחינת קלוריות, גודל אריזה ורכיבים תזונתיים הם די דומים למותגי הילדים".

 

 

ומה ההבדל בין מעדן חלב ליוגורט?

יוגורט-יותר חלבון, ללא תוספת סוכר
יוגורט-יותר חלבון, ללא תוספת סוכר צילום: roboppy, flickr

 

עדי פלג: "ישנם מספר הבדלים בין יוגורט ומעדן שוקולד: כמות החלבון ל-100 גר' מוצר - היוגורט מכיל יותר חלבון, דבר אשר מצביע על כמות החלב הממשית שבו, הגדולה יותר לעומת מעדן החלב. כמות הקלוריות במעדני הילדים גבוהה פי 2-4 לעומת כמות הקלוריות ביוגורט, אשר עומדת על כ- 50 קלוריות ל- 100 גר' מוצר. ביוגורט פשוט, אין תוספת של סוכר ולעומת זאת למעדני השוקולד מוספות 3-4 כפיות סוכר. יוגורטים פשוטים (ללא תוספות של סוכר, סוכריות, דגנים, פצפוצי שוקולד וכד') מכילים פחות מ-5% שומן לעומתם מעדני הילדים לעיתים מכילים יותר מ- 5% שומן.

 

 

 

 

"נטייתם הטבעית של ילדים היא לאהוב מתוק. כהורים אנו יכולים להשפיע ולהרגיל ילדים כבר מגיל הינקות, בשלב החשיפה למוצקים, לטעמים מגוונים, ביניהם גם הטעמים החמצמצים. אם מעוניינים להציע מזון מתוק, ניתן להוסיף ליוגורט הפשוט פירות חתוכים או כפית של דבש דבורים (מעל לגיל שנה), דבש תמרים או ריבה. כך אנו יכולים לשלוט בכמות הסוכר המוספת למזון של ילדנו".

ד"ר אתי נחשון מחזקת אותה: "יוגורט עדיף אלפי מונים על מעדן החלב. יש בו יתרונות של פרוביוטיקה, והוא אינו מכיל לקטוז. לקטוז הוא סוכר החלב שיוצר אלרגיה אצל חלק גדול מהאוכלוסיה - אפשר לערבב יוגורט עם פרי ולקבל מעדן מתוק ובריא. הורים רבים טועים לחשוב שמעדן החלב מהווה תחליף לארוחה או לארוחת ביניים. נתקלתי בלא מעט הורים המאכילים ילדים חולים במעדן 'כי זה מה שהילד רוצה'. מעדנים אלו עתירים בסוכר, שהוא גורם התחלואה מספר אחת ובמגוון חומרים כימיים שאינם טובים לבריאות".

ורוני גוטליב מסכמת: "לא מומלץ למנוע מילד לצרוך מעדני חלב אם הוא אוהב אותם, אבל גם לא מומלץ לצרוך פעמיים ביום מעדן ממותק שכזה. כן מומלץ לשלב עם תזונה מאוזנת ולהגביל לפעם עד שלוש פעמים בשבוע (למשל, כצ'ופר סופשבוע). כאימא לארבעה ילדים קטנים אני, למשל, מאפשרת לרכוש מעדן פעם בשבוע, וממליצה לגוון כל פעם במעדן אחר כדי להגביר את חשיפתם לטעמים שונים וליתרונות המוצרים מהחברות השונות.

 

 

 

 
הכי טוב יוגורט פשוט עם פירות חתוכים
הכי טוב יוגורט פשוט עם פירות חתוכים צילום : ערוץ 10
 

 

לסיכום - מה כדאי לבדוק:

  • כמה שיותר חלבון במעדן (ל-100 גרם) - עדיף
  • כמה שפחות קלוריות (ל-100 גרם) - עדיף
  • כמה שפחות נתרן (ל-100 גרם) - עדיף
  • כמה שיותר סידן (ל-100 גרם) - עדיף

 

 

הנבדקים:

תנובה: YOLO (שוקולד חלב), קרלו (שוקולד), מעדן תנובה (מופחת קלוריות בטעם שוקולד)

טרה: מו (שוקולד קצפת), מו (מעדן חלב בטעם שוקולד)

שטראוס: מילקי (שוקולד), מילקי (טופ מגולגלת), ג'וי (שוקולד), דני (שוקולד)

 

 
הנבדקים
הנבדקים צילום : יח"צ
 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.