דור שלם דורש שינוי: הקול החדש של אוהדי הכדורגל בישראל

 
עודכן 14:54 21/08/2015

הפרשנויות הרדודות, ההתעסקות בטפל ולא בעיקר, הדיווחים הלא מאומתים והטעויות בשידור חי. עשרות אלפי אוהדי כדורגל ישראלי מאסו בחוליים של תקשורת הספורט המקומית, ואת מחאתם הגוברת משמיעים דפי פייסבוק כמו "משה פרימו - ציון 3" ו"הפייסבוק הפיקטיבי של הכדורגל" שהפכו ללהיט ברשת. האם בעונת המשחקים הקרובה, שנפתחת בשבת, יגיע סוף סוף השינוי המיוחל? "זה מאבק ששייך לכל חובב כדורגל ישראלי"

 
 
 
 
 
חווית צפייה שנטענת שיפור
חווית צפייה שנטענת שיפור צילום : רויטרס
 

שלמה שרף כיכב השבוע בכותרות העיתונים ואתרי האינטרנט בנסיבות שאותן ודאי יעדיף לשכוח. מאמן הכדורגל המצליח בעבר ופרשן ערוץ הספורט בהווה נפל קורבן בשידור חי למתיחה של אוהד, כשמסרון הזוי אחד הספיק כדי להטעות אותו בדרך לפרסום "סקופ" שלא היה ולא נברא אודות סקאוט אנגלי שהגיע לישראל.

 

בתוך שעה קלה הוצפו אמצעי התקשורת והרשתות החברתיות בדיווחים ובפוסטים שלעגו והכו בפרשן הוותיק מבלי לרחם. כך, יממה אחרי שאוהדי מכבי תל אביב זעמו על הפרשנות החד-צדדית, לטענתם, שסיפק שרף באחד ממשחקי הקבוצה, החשבון סוף סוף נסגר.

 

>> לכתבות נוספות בפרויקט פתיחת העונה
הכל ידוע מראש: כך תיראה הטבלה במאי 2016
מועדון קרב: כך חזרו המגרשים בישראל להדיר נשים


שרף הוא אמנם הקורבן הטרי ביותר, אך הוא איננו איש התקשורת הראשון שנמצא על הכוונת של אוהדי הכדורגל. הפלתו בפח וההד הגדול שהיא יצרה הם רק משב אחד בתוך רוח רעננה של שינוי שאופפת את הכדורגל הישראלי, דווקא בעיצומו של הקיץ הלוהט. אם פעם דיווח שלא נבדק ביסודיות או פרשנות רדודה ומוטה היו חומקים באדישות מתחת לרדאר, הרי שהיום אורבות בפינה הרשתות החברתיות עם סכינים מושחזים מחד ועם הומור משובח מאידך, שכל כולו מחאה נגד הרעות החולות של תקשורת הספורט המקומית. רגע לפני שייפתח המסך על עוד עונה של ליגת העל, קבלו את אחת התופעות התוססות והבועטות ביותר בפייסבוק שלכם.

 


 

הרבה יותר מפורקן תסכול ברשת

הכדורגל הישראלי מתאפיין כמעט מאז ומתמיד בדיסוננס עצום בין הרמה הנמוכה על כר הדשא לבין מידת הפופולריות הגבוהה שלו בקרב הציבור. בתקופה שבה כמות הצופים במגרשים רק הולכת ועולה, קמו בצדק עוד ועוד אוהדים שקצו ברדידות, בהתלהמות ובאינטרסים שהשתלטו על סיקור הענף, תוך שהם דוחקים הצידה סטנדרטים בסיסיים כמו מקצועיות ואמינות. הם חשים זלזול ואכזבה, ולא מוכנים לשתוק עוד. כמעט כמו בכל תחום אחר בשנות ה-2000, גם הפעם הרשתות החברתיות היו שם כדי לשמש שופר עבורם ולייצר פלטרפורמה לתרבות שיח אלטרנטיבית על הספורט שכולנו אוהבים לאהוב.

 

 

עבור הגולשים שעוקבים מקרוב אחר הנעשה בתחום, השם "משה פרימו - ציון 3" ודאי מצלצל מוכר. סיפור הקמתו של דף הפייסבוק הפופולרי מגולל היטב את סיפורה של המחאה ההולכת וגוברת: ב-2012 נתקל אוהד כדורגל מהשורה בטור דעה של פרשן ערוץ הספורט הקורא למכבי תל אביב לפטר לאלתר את המאמן דאז, אוסקר גארסיה. מיותר לציין שגארסיה דווקא נשאר וגם הניף עם הצהובים את צלחת האליפות לראשונה אחרי עשור - אך כל זה לא הפריע לפרימו לקבוע מראש כי הוא כבר כשל בתפקידו. הטור המפורסם הספיק לאותו אוהד נרגז כדי להקים את הדף הסאטירי על שמו של פרימו, ומאז אותו היום, אין כמעט דמות בביצה של תקשורת הכדורגל המקומית שהצליחה לחמוק מחצי המקלדת שלו.

 

 
הטריגר שממנו הכל התחיל. משה פרימו, המקורי
הטריגר שממנו הכל התחיל. משה פרימו, המקורי צילום : רוני שיצר
 

"אפשר להגיד שכולם כבר חטפו ממני", מספר מפעיל העמוד לחדשות 10, "ביום שבו קראתי את הטור של פרימו, החלטתי שנמאס, ושאשתמש בידע שלי במחשבים ואנתב אותו לתוך האהבה שלי לכדורגל כדי לנסות ולשנות". חשוב לציין כי המתכונת של העמוד, בדומה לרבים נוספים, היא לא פלטפורמה רגילה של לייקים ותגובות, אלא כזו של אינטראקציה מלאה מול הגולשים - אלה מכינים בעצמם "ממים", כותבים טורי דעה או תופסים בלייב את מעידות הלשון של הפרשנים, ומקבלים ממפעיל העמוד את הבמה כדי לפרוק את התסכול ולהציב מראה עגומה מול עיני האנשים שאמורים לסקר ללא משוא פנים את האהבה הגדולה ביותר שלהם.

 

"מה שקורה בעמוד הוא קהילה לכל דבר", מצהיר "פרימו ציון 3". "מדי יום אני מקבל מאות תגובות, קטעי וידאו, ראיונות. גולשים שולחים הודעות, מכינים את הממים בעצמם ושולחים לי אותם מוכנים לפרסום בדף. אני מרגיש שאני ממש משוחח איתם". ולמרות זאת, גם למעלה מ-26 אלף עוקבים עדיין לא מספקים אותו: "בעיניי, אם יש אוהד כדורגל בארץ שלא עשה לייק לעמוד הזה, זה מאכזב. כדי להביא שינוי, מוכרחים להצטרף עוד אנשים למאבק", הוא מפציר.

 

"פחות צהוב, פחות רכילות, יותר כדורגל"

תקשורת הספורט הישראלית לא תשנה את פניה בין לילה, אבל "פרימו" בטוח שאם משהו בה כבר יזוז - זה בהחלט יכול לקרות בזכות עמודים כמותו ששואפים לייצג את דעת הקהל. "קחו לדוגמה את הפוסט בו קראתי לפטר את שלמה שרף. הטקסט הזה זכה לחשיפה של 300 אלף איש, מעבר לאלפי הלייקים ומאות התגובות שקיבל", הוא נזכר. לאווירה החדשה שנוצרה בקרב אוהדי הכדורגל יש, לדבריו, חלק מסוים גם בפיטורים האחרונים של איציק זוהר ושל לירן שטראובר מערוץ הספורט: "כשיהיו עוד לייקים, אני חושב שנוכל לעשות דברים מעניינים".

 

 
פוסט מתוך דף "הפייסבוק הפיקטיבי של הכדורגל". כל אנשי התקשורת על הכוונת
פוסט מתוך דף "הפייסבוק הפיקטיבי של הכדורגל". כל אנשי התקשורת על הכוונת צילום : צילום מסך
 

עמוד נוסף שאסור לפספס הוא "הפייסבוק הפיקטיבי של הכדורגל". עם קרוב ל-37 אלף לייקים וקצת פוטושופ, מפעיל העמוד יוצר פוסטים מזויפים המתארים את מעלליהם של אנשי התקשורת ברחבי פייסבוק, בלי פרות קדושות ובלי שום הנחה. "למכירה - טור עוקצני על כישלון באירופה. יד ראשונה מנהג אוטובוס", זעק אחד הפוסטים, כביכול בעמוד של אתר יד 2, בקריצה לעוד ביקורת קוטלת שהתפרסמה באחד מאתרי הספורט ושמה את כותבה ללעג. בתפריט אפשר למצוא פוסטים רבים "בשמם" של שחקני עבר מלאי אגו, שדרים שמתקשים לזהות את שמות השחקנים במגרש ועוד. גם כאן המסר ברור - האוהד הממוצע מאבד עניין ואמון בתוכן שיש למרבית אנשי הספורט להציע לו.

 

 
"משה פרימו - ציון 3" מכניס את הפרשן, יוני הללי, לאווירת הבחירות במארס
"משה פרימו - ציון 3" מכניס את הפרשן, יוני הללי, לאווירת הבחירות במארס צילום : צילום מסך
 

לאיש שמאחורי הפייסבוק הפיקטיבי ברור מאוד היכן טמונה הבעיה: "כשנכנסים לאתרי הספורט ורואים כמה תגובות יש לכל טור כזה, כמו של פרימו לדוגמה, מבינים שההתלהמות והצעקות הן מה שמביא רייטינג. אז מה אם רוב התגובות הן קללות או זעם של גולשים? זה מה שמביא את הקליקים. הדבר הזה כואב מאוד לכל מי שמעדיף דיון מקצועי יותר. בגלל זה, העמוד אולי נועד להצחיק, אבל הביקורת תמיד הייתה ותהיה משהו מאוד מהותי בו".


את ההוכחה לצמא הגדול של אוהדי הספורט למשהו חדש ומרענן בנוף, מספק העמוד המצליח "הכל מקצועי", על שם מדור הספורט של עיתונאי YNET וידיעות אחרונות, אורי קופר. מלבד הבמה לכתבות שמתפרסמות במוספי הספורט של אתר האינטרנט והעיתון, קופר גם מספק לעוקביו נתונים סטטיסטיים, ניתוחים מקצועיים לפני משחקים, תובנות ממעקבים אחר שחקנים ומאמנים (או "סקאוטינג" בשפת הכדורגל) וכמובן פרשנויות לאחר משחקים. אין כמעט פוסט בעמוד שאינו זוכה לשלל תגובות המשבחות את המקצועיות והייחודיות שלו בתוך ים האכזבה מהסיקור התקשורתי הירוד.

 

 
יחי הפוטושופ. "פרימו ציון 3"  מתחקה אחר אחד מאתרי הספורט
יחי הפוטושופ. "פרימו ציון 3" מתחקה אחר אחד מאתרי הספורט צילום : צילום מסך
 
בלי הנחות לאף אחד. "הפייסבוק הפיקטיבי של הכדורגל"
בלי הנחות לאף אחד. "הפייסבוק הפיקטיבי של הכדורגל" צילום : צילום מסך
 

"אני מאפשר לכל האוהדים לשאול שאלות, להגיב. באופן כללי העיתונות הולכת לכיוון של הרשתות החברתיות כמוצר משלים לכתבות עצמן, כך שאתה חייב לנהל דו-שיח עם הצרכנים שלך", מסביר קופר. "כשאני רואה שאנשים מתווכחים, מדברים ומחליפים דעות על גבי העמוד אני מרוצה, כי זה שיח שחשוב שיהיה". את ההצלחה של דף הפייסבוק שלו הוא מסביר בפשטות שרוב אוהדי הכדורגל כנראה יזדהו איתה: "אני חושב שתוכן רציני, כזה שלא מזלזל בגולשים, הוא מצרך יותר מבוקש מכפי שנוטים אולי לחשוב".

 

ביום שבת ילבש הכדורגל הישראלי בגדי חג לכבוד שריקת הפתיחה של עונת המשחקים 2015/16. הפרשנים יהיו אותם הפרשנים, הפאנלים יהיו כמעט אותם הפאנלים ותחושת הזעם מול המסך תמשיך, כנראה, להיות חלק משגרת יומם של האוהדים. אבל בתוך כל אלה, עשרות אלפי אוהדים שמשמיעים את קולם דרך "פרימו ציון 3", "הפייסבוק הפיקטיבי של הכדורגל" ועוד רבים שלא הוזכרו, הם בשורה חשובה ואלומה של תקווה שאי אפשר להתעלם ממנה.

 

"פרימו" כבר יודע מה יהפוך את העונה החדשה לטובה יותר עבור קהל האוהדים: "אם נראה ונשמע יותר שיחות על הכדורגל ולא על המסביב, אם נקבל ניתוח מקצועי, הסבר מנומק, ודברים שהם מעבר לרכילות ושמועות - ביום שכל זה יקרה, אנשים יצרכו יותר את המוצר הזה שנקרא תקשורת ספורט".

 

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.