אסי דיין: הסרטים הגדולים

 
יפה הבלורית והתואר. אסי דיין ב"הוא הלך בשדות"
יפה הבלורית והתואר. אסי דיין ב"הוא הלך בשדות" צילום: מתוך הסרט
 
עודכן 14:15 01/05/2014
תרבות ובידור נענע10

אסי דיין ייזכר יותר מכל בתור קולנוען אדיר, בין אם זה מאחורי המצלמה או לפניה. המשחק, הכתיבה והבימוי שהשאירו לנצח חותם בתרבות הישראלית

 
 
 
 
 

אסי דיין ייזכר יותר מכל בתור קולנוען אדיר, בין אם זה מאחורי המצלמה או לפניה. הוא היה הפלמ"חניק יפה התואר ב"הוא הלך בשדות", כתב את הציטוטים הבלתי-נשכחים מ"גבעת חלפון", שיקף את המציאות הישראלית בצורה הכי ישירה ב"החיים על פי אגפא" ולא נתן לנו לקחת את עצמנו ברצינות ב"שלאגר".

 

הוא הלך בשדות (1967)

אם אפשר לתאר את אסי דיין באחד מתפקידיו הראשונים בקולנוע בשורה אחת היא הייתה "יפה הבלורית והתואר". דיין שיחק את אורי, הפלמ"חניק בן ה-19 - הצבר האולטימטיבי- דמות ששנים אחר כך בז לה והתנגד לכל מה שהיא מייצגת.

בעוד שהסרט היה מבוסס על ספר באותו השם שיצא בסוף שנות ה-40, דיין לא התקשה למצוא את הדוגמה החיה לה בבית. אביו, משה דיין, הגנרל, המצביא, חובב הנשים והמנצח המתמיד - סימל את כל הדמויות שבנו מעולם לא היה ובשלב מסוים כבר תיעב ושנא. "הוא הלך בשדות" נכתב על ידי משה שמיר והוסרט בבימויו של יוסף מילוא. עם צאת הסרט לאקרנים דיין הפך לכוכב בין לילה.

 

 

 

גבעת חלפון אינה עונה (1976)

אחד מסרטי הקאלט של מדינת ישראל, שבכל הקרנה פומבית שלו (בעיקר סביב יום העצמאות) תוכלו לשמוע מקהלה משננת את הציטוטים שהפכו לנכס צאן ברזל בתרבות הישראלית. אסי דיין, הפעם ככותב ובמאי הסרט, הצליח להביא למסך את ההוויה הישראלית בצורה קומית ומדויקת שכל צופה מעל גיל הצבא הצליח להתחבר אליה ולצחוק ממנה. היכולת של דיין לקרוא את המציאות מרחוק ולא להיות חלק ממנה בו זמנית הייתה סוד הקסם שלו. דמויות כמו יוספון מהמטבח או זיזי טריפו שנוצרו ממוחו הקודח ימשיכו להיות חלק מהפולקלור הישראלי עוד שנים ארוכות. חשוב לציין שבשונה מסרטים אחרים בהם השחקנים מקבלים את רוב תשומת הלב עם יציאת הסרט לאקרנים, דיין הוכתר בתור כותב ובמאי מחונן ולא רק הבן של או שחקן נפלא.

 

 

 

שלאגר (1979)

שיא הטירוף ושיא השפל: אסי דיין כתב וביים את אחד הסרטים הביזאריים בתולדות הקולנוע הישראלי. על המסך שיחקו זה לצד זה שחקנים מוכרים כמו רבקה מיכאלי ושלישיית הגשש החיוור, זמרים כמו עופרה חזה ואפרים שמיר יחד עם ירון לונדון וצביקה פיק. העלילה הלכה והתפתלה בין עובד מוסך, לעובד עירייה, ראש עיריית בני ברק ומאבטח. הסרט הוגדר בצורה פורמלית כסרט קומי, אך בישר גם על תקופת השפל של דיין, תקופה בה מצא את עצמו עובד על סרטים זניחים ולא משמעותיים.

 

 

 

החיים ע"פ אגפא (1991)

נקודת התפנית: ב"החיים על פי אגפא", יצר אסי דיין סרט שנדמה כאילו דגר בו זמן רב עד שהסכים לצאת ולקבל צורה של יצירה. דיין, תסריטאי מחונן ואדם מלא ביקורת, יצר סרט ששיקף את החברה הישראלית ומתרחש בבר תל-אביבי טיפוסי. הביקורות היללו, הפרסים נקטפו, פסטיבלים בחו"ל השתוללו והוא הוכתר בתור הקולנוען החשוב בדורו.

 

 

 

ד"ר פומרנץ (2012)

עוד ילמדו עליו: לא מדובר על סרט שהפך לקאלט, גם לא למשחק יוצא דופן; אלא על אדם מדוכא ושבור שמאס בחיים ולא נותר לו אלא להתייחס אליהם בצורה מרירה. "החיים הם מחלה עם 100% תמותה" נכתב על כרזת הסרט, אותו כתב וביים דיין. בנקודה זו כבר היה ברור לכולם שאין כאן ניסיון להסתתר מאחורי דמות, וכי דיין כותב על עצמו, על חייו, צערו ומשאלותיו.

 

 

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.