לפנינו "המבול": מותח אך לא נאמן למקור

 
מפגן משחק מרתק. ראסל קרואו בסרט "המבול"
מפגן משחק מרתק. ראסל קרואו בסרט "המבול" צילום: באדיבות גלובוס גרופ
 
עודכן 23:13 28/03/2014

"המבול" משכתב קצת את הסיפור התנ"כי של תיבת נוח ולמרות שהשינויים והתוספות לא תמיד הכרחיים, התוצאה הקולנועית מרשימה ומרתקת

 
 
 
 
 

דארן ארונופסקי הוא במאי אמיץ בעל תעוזה וחזון קולנועי מקורי, ייחודי ומרתק. כבר מסרטו הראשון והמופתי "פאי" ועד לאחרון "ברבור שחור", ארונופסקי תמיד עוסק באובססיה, בצורך בלתי נשלט אשר דמויותיו הראשיות מפתחות תוך שהן מוצאות עצמן לכודות בעולם שגבולותיו הולכים ומטשטשים, שבו ההבדל בין מציאות לדמיון חמקמק, עד ששפיותן עומדת על הפרק והופכת לדרמה המרכזית העומדת בבסיס הסרט. בכל המקרים, סרטיו כוללים מפגני משחק מרשימים ועלילותיו טעונות במתח פסיכולוגי מהפנט. כעת, בסרטו החדש, "המבול", המגולל את סיפור תיבת נוח, ארונופסקי הופך את הפרשה התנ"כית למותחן פסיכולוגי תקופתי אפוקליפטי מעורר מחשבה העוסק לא רק באובססיה העיוורת של גיבורו הראשי, נוח, אלא אף מנסה לענות על השאלה הנצחית לגבי אופיו וטיבו האמיתי של האדם.

 

נוח (ראסל קרואו בתפקידו הטוב ביותר מזה שנים) הוא בן לשושלת שת, בנם השלישי של אדם וחווה, אשר בצעירותו ראה את אביו נרצח מול עיניו על ידי תובל, בן לשושלת קין, רוצחו המפורסם של הבל. בעוד נוח הופך לגבר ואיש משפחה, מתחילים לרדוף אותו חזיונות מוזרים ומבעתים בהם שטפון אדיר מציף את העולם ומטביע את כל יושביו.

 

בעוד הוא תר את הארץ הפראית והאכזרית יחד עם משפחתו, הוא מציל בדרך ילדה יתומה שכל משפחתה נרצחה. במהרה נוח מוצא עצמו נס יחד עם משפחתו מפני תוקפים אכזריים ומוצא מקלט בארץ הנפילים, תחת חסותם של מלאכים שגורשו לכדור הארץ והפכו ליצורי אבן ענקיים ומגושמים.

 

החזיונות ממשיכים לתקוף את נוח והוא מבין במהרה שאלו אינם חלומות סתמיים אלא מסרים מאת אלוהים המורים לו לקחת על עצמו משימה לא פשוטה - עליו לבנות תיבת ענק אשר תהווה את המקלט היחיד מפני המבול המתקרב אשר ימחק את גזע האדם מן העולם, מאחר והפגם שנוצר בו מאז רצח הבל על ידי קין חייב לבוא על תיקונו. העתיד, על פי הבנתו של נוח, לא כולל את הישרדותם של בני האדם, אלא רק של בעלי החיים, ומשפחת נוח תכלול את האנשים האחרונים שידע העולם עד שגם הם ייעלמו ואיתם האנושות כולה.

 

נוח נחוש לבצע את המוטל עליו ומתחיל לבנות, בסיועם של הנפילים, את התיבה, אך המשימה אינה פשוטה כפי שהיא נראית ונכונים לו לא מעט מכשולים בדרך, מבית ומבחוץ. כשתובל-קין (ריי וויינסטון הכריזמטי) מגלה שהאנושות מתקרבת לקצה ושומע על התיבה, הוא מחליט להנהיג את אנשיו כך שישתלטו על התיבה ויצילו את עצמם. אך אלו לא הצרות היחידות של נוח. גם בנו המתבגר והבודד, חם (לוגן לרמן) החושב כבר על עתידו בימים שלאחר המבול, מנסה למצוא לעצמו שידוך מתאים, אך מאחר ונוח נחוש לסייע לאלוהיו לשים קץ לאנושות, עניין זה יוצר מתיחות לא קטנה מול בנו.

 

בעוד המבול עומד לפרוץ וצבאו של תובל-קין זומם לתקוף עם כל כוחותיו את נוח ואת גזע הנפילים השומרים עליו ולהשתלט על התיבה, נוח יעשה הכול על מנת לבצע את המשימה שניתנה לו, להציל את יושבי התיבה ולהביא את האנושות אל קיצה.

 

אז איך בדיוק נבנתה התיבה?

מבלי לגלות לכם את שלל תהפוכות העלילה והקונפליקטים שבדרך, שרובם נוטשים לחלוטין את הסיפור המקורי, נאמר רק ש"המבול" בהחלט מצליח לעורר לא מעט שאלות בלתי פתורות המצויות בסיפור המבול המקורי ולספק להן בתסריט תשובות מעניינות. בקיצור, האם אי פעם שאלתם את עצמכם איך בדיוק נוח בנה את התיבה הענקית באמצעים הפשוטים שהיו לו באותה תקופה? והאם היו אנשים שידעו על דבר התיבה ועל גורלם הצפוי ואולי ניסו לעלות עליה בכוח? וגם איך בדיוק משפחתו של נוח קיבלה את הגורל הצפוי לאנושות ומה הייתה תגובתם? תשמחו לדעת שהתסריט מתמודד עם השאלות הללו בצורה מעניינת, מה שהופך את הסרט לא רק למפגן אפקטים מרשים אלא גם לבעל עלילה מותחת ומעוררת מחשבה.

 

השימוש שהסרט עושה בדמויות הנפילים, המוצגות כאן כיצורים רובוטיים חביבים שנראים כלקוחים מסרטי "הטרנספורמרס" והסיקוונסים עמוסי האקשן של קרבות הענק שנראים כאילו הושאלו מסרטי "שר הטבעות" ו"ההוביט", גורמים לעלילה לא פעם לדרוך במקום לטובת הקלישאות ההוליוודיות המוכרות. כך שבשונה מסרטיו הקודמים של ארונופסקי שדיברו בשפה קולנועית אחידה וסופרו באופן סובייקטיבי דרך עיניה של הדמות הראשית, כאן מורגש שנעשו לא מעט פשרות על מנת לאפשר את תקציב הענק של הסרט ולפנות לקהלים רחבים יותר.

 

ראסל קרואו המככב בסרט בתור נוח מספק את אחד ממפגני המשחק הטובים והמרתקים ביותר שלו בתקופה האחרונה. הוא מעניק לדמותו התנ"כית לא מעט עומק ויוצר דמות מרתקת המתמודדת לא רק מול המתחים הנפשיים האישיים שעוברים עליו אלא גם מול קונפליקטים משפחתיים לא פשוטים. לצד קרואו מככבים ג'ניפר קונלי בתור אשתו, לוגן לרמן המוכשר בתור בנו הבעייתי חם, אמה ווטסון המצוינת (מסרטי "הארי פוטר") בתור בתו המאומצת אילה, אנתוני הופקינס בתור מתושלח וריין וויינסטון המעולה ("בייוולף") בתור אויבו המושבע תובל.

 

מבין סרטיו של ארונופסקי, שהרבו לעסוק בדמויות של גברים טראומטיים ואובססיביים, נראה ש"המבול" דווקא משיק יותר מכל לסרטו השאפתני ביותר "המעיין", שלמרות שהיה המעניין, הייחודי והמתוחכם מבין סרטיו, הוא נכשל מבחינה קופתית ולא זכה לאהדת הקהל. יש לא מעט דמיון בין הסרטים בכל הקשור לנושאים בהם הוא נוגע כמו גורל, אהבה ומוות, אך הפעם ארונופסקי עושה זאת בצורה נגישה יותר ההופכת את "המבול" ללא ספק לסרטו המיינסטרימי ביותר.

 

 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.