יסמין הכחולה: וודי אלן מתקשה לרגש

 
קייט בלנשט מתוך "יסמין הכחולה"
קייט בלנשט מתוך "יסמין הכחולה" צילום: יח"צ
 
עודכן 13:19 17/10/2013

למרות מבנה תסריטאי מרתק, משחק מרשים וקאסט מבטיח, "יסמין הכחולה" של וודי אלן מאבד את עצמו בתוך כוונותיו המעניינות והטובות

 
 
 
 
 

בזמן קריאת שורות אלה על סרטו החדש "יסמין הכחולה", סרטו ה-45 במספר, וודי אלן כבר עורך את סרטו ה-46 וכנראה שוקד במקביל על כתיבת הסרט ה-47.

 

אי אפשר שלא להעריץ את אלן, אחד מהיוצרים האמריקאים המסקרנים והמורכבים ביותר אשר כושרו היצירתי הוא פלא של ממש. בכל שנה, כמו שעון שוויצרי מתוקתק היטב, הוא משחרר למסכים יצירה חדשה. האיכויות אמנם משתנות, אבל כל יצירותיו הקולנועיות, אפילו הבינוניות שבהן, הן חגיגה אמיתית של קולנוע.

 

אלן, שהעיר ניו יורק כיכבה ברובם המוחלט של סרטיו, החל בשנים האחרונות להפליג אל מחוזות חדשים, ובחר בין היתר בלונדון, פריז ורומא, כתפאורה המתחדשת לסרטיו.

 

כידוע, הלוקיישן בסרטים של אלן, אינו רקע אקראי. הוא משמש את אלן כחלק אינטגרלי בעלילה אשר בדומה לגיבוריה, מתגלה כדמות קסומה, מהפנטת ומלאת מסתורין. כעת, אחרי סיבוב באירופה, הוא חוזר בסרטו החדש לארה"ב ויחד עם בת דמותו המרכזית בסרט (הפעם זו קייט בלנשט בתפקיד הראשי), הוא עובר שוב מהלוקיישן הניו יורקי המוכר (המופיע בסרט בהתאמה רק בסצנות פלשבק כחלק מזיכרון עבר) לטובת חופה המערבי של ארה"ב ומסב את עדשת המצלמה שלו אל סן פרנסיסקו.

 

 

מתקשה לרגש, נמנע במכוון מלשעשע

עלילת הסרט מתחילה בטיסה בשמי ארה"ב, בה יסמין  קודחת בראשה של הנוסעת התמימה היושבת לצידה, את סיפור חייה ובעיותיה.

 

היא בדרכה לביקור פתע אצל אחותה החורגת, אצלה היא מקווה להתנחל. בהמשך מתגלה שהיא נותרה חסרת פרוטה לאחר שבעלה הבוגדני, שהיה איש עסקים עשיר ומצליח, הואשם בהונאה והתאבד. בנה, ברח מהבית בכעס ומסרב להיות בקשר אתה והיא, שהייתה אשת חברה נוצצת איבדה את מעמדה החברתי שהיה כל עולמה.

 

האחות ג'ינג'ר (סאלי הוקינס המצוינת) היא גרושה עם ילדים שהייתה נשואה בעברה לשיפוצניק תמים בשם אוגי (אנדרו דייס קליי, שגונב כאן את ההצגה) אשר ליסמין, מסתבר, הייתה תרומה מכרעת למפנה ביחסים ביניהם.

 

בעוד יסמין מתנחלת אצל אחותה בדירה בשכונת פועלים אפרורית, הרחק מאחוזות הפאר להן היא רגילה, היא אף מנסה לתקוע טריז בין ג'ינג'ר והבויפרנד החדש שלה, צ'ילי (בובי קנווייל, "האחות ג'קי"). השניים החליטו לעבור לגור יחד, אך פלישתה של יסמין לחייהם מעכבת זאת ומשבשת את סיפור אהבתם.

 

בעוד יסמין מוצאת מחסה אצל אחותה שם היא מקווה להתאושש, היא אינה מצליחה לברוח מהטראומות שחוותה המערערות את יסודות נפשה השברירית. למרות שהיא מנסה להתכחש למציאות, אט-אט אישיותה הבעייתית הולכת ונחשפת, מתקלפת מולנו כמו בצל והסרט, שהציג עצמו בתחילה כקומדיה מעמדית מתגלה ברוב חוכמתו, כדרמה פסיכולוגית.

 

למרות המבנה התסריטאי המרתק, שנע בתזזיתיות בין עבר והווה, סיוט ומציאות, תקוות ואכזבות, ולמרות משחקם המשובח של בלנשט, הוקינס ואנדרו דייס קליי (כולם, אגב, ראויים למועמדות לאוסקר) וקאסט מכובד הכולל גם את אלק בולדווין (שגם הופיע בסרטו הקודם של אלן, "מרומא באהבה"), פיטר סארסגארד ("ג'ארהד") והקומיקאי לואיס סי.קיי. ("לואי"), הסרט מאבד גובה ככל שהוא הולך ומתקדם.

 

גם בסרטיו הבינוניים והבעייתיים של אלן ישנן סצנות מבריקות ובכל הקשור ל"יסמין הכחולה" מדובר בסצנות משחק מרשימות ביותר.

 

אולם, משחק טוב אינו תמיד ערובה לדרמה מספקת. בשונה מ"חנה ואחיותיה" ו"פשעים ועבירות קלות" שנגעו בנושאים דומים בהצלחה רבה יותר, הפעם אלן מתקשה לרגש, נמנע במתכוון מלשעשע והופך מרוחק, פועל על אוטומט, אבוד בתוך כוונותיו המעניינות והטובות, בתוך המבנה התסריטאי התזזיתי, בערך כמו גיבוריו שאינם מוצאים מנוח.

 

 

 

 

 
מתוך "יסמין הכחולה"
מתוך "יסמין הכחולה" צילום : יח"צ
 
  
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.